Elevers trivsel skal indgå i de omdiskuterede karakter-ranglister over skoler. Troels Lund Poulsen er positiv.
Skoler skal ikke kun måles på, hvem der får de højeste karakterer, men også på, hvem der skaber trivsel, og hvem der bedst løfter elever op fra et lavt niveau. Det siger undervisningsminister Troels Lund Poulsen (V).
Udmeldingen kommer, efter at hans nye rangliste over landets skoler er blevet mødt med voldsom kritik fra såvel eksperter som skolefolk. Dermed lægger ministeren op til, at bløde faktorer som trivsel skal veje lige så tungt som karakterer.
Det skriver Kristeligt Dagblad tirsdag.
- Vi skal have størst mulig åbenhed om, hvilke skoler der er bedst til at løfte eleverne. Jeg vil gerne arbejde videre med listen, så den i fremtiden også ser på, hvem der leverer en bedre overgang fra folkeskole til ungdomsuddannelse og hvor der er den bedste trivsel, siger Troels Lund Poulsen.
Den nye rangliste, som blev offentliggjort i går, viser ikke kun, hvor eleverne får de højeste karakterer til afgangsprøven. Karaktererne er sat i forhold til såkaldt socio-økonomiske faktorer, så der er taget højde for, at elever fra socialt og økonomisk velstillede hjem forventes at få højere karakterer.
Derimod tager den ikke højde for elevernes personlige forudsætninger. For eksempel er der nogle privat- og efterskoler, som åbenlyst henvender sig til højt intelligente og fagligt ambitiøse elever, og andre hvis målgruppe er bogligt svage eller skoletrætte elever.
- Den faktor indgår ikke, for der findes ikke landsdækkende tal for elevers intelligens og faglige forudsætninger, siger forskningsleder Beatrice Schindler Rangvid fra AKF - Anvendt Kommunalforskning.
Hun har for Skolerådet - en uafhængig instans, der rådgiver undervisningsministeren om kvaliteten i folkeskolen - udarbejdet en analyse af, hvad karakterranglister kan bruges til.
Grundlæggende mener hun, at den nye liste er bedre end den gamle, men at den har mange begrænsninger.
/ritzau/