Han var med til at grundlægge Zalando, som i dag er den største netbutik i Danmark og sælger tøj i 25 lande. 24. september fylder tyske Robert Gentz 40 år.
Han er medstifter af den netbutik, som danskerne bruger allermest, og som sælger tøj og sko til kunder i 25 europæiske lande og omsætter for milliarder af kroner.
Tyske Robert Gentz stiftede Zalando sammen med en studiekammerat i Berlin i 2008, men måtte igennem nogle hårde år i kølvandet på finanskrisen, før deres idé om en europæisk onlineplatform for mode og livsstil blev en succes.
Robert Gentz, der søndag den 24. september fylder 40 år, måtte i starten bruge sit eget mobilnummer til kundeservice og selv aflevere pakker på posthuset.
Stifternes delelejlighed på Torstrasse i Berlin var både kontor og lager.
Men siden tog forretningen fart, blev en succes og var med til at sætte nye standarder for handel med tøj på nettet med blandt andet 100 dages returret og fri fragt. Zalando udvidede til andre lande og åbnede i Danmark i 2011.
I dag deler Robert Gentz stillingen som administrerende direktør med sin medstifter, David Schneider.
De to mødte hinanden, da de begge studerede på en prestigefyldt tysk handelshøjskole.
Både omsætning og overskud i Zalando er vokset i årenes løb. Senest viste regnskabet for andet kvartal 2023 en omsætning på 19 milliarder kroner og et overskud efter skat på 421 millioner kroner.
Men det er også blevet til kritik af arbejdsvilkår for Zalandos lagerarbejdere og for vildledning af forbrugere. Onlineshoppere blev tilskyndet til hurtige køb med beskeder som "kun tre eksemplarer tilbage", også når det ifølge konkurrencemyndigheder ikke var tilfældet. Det blev stoppet.
Robert Gentz arbejder fortsat på at gøre det endnu lettere at handle tøj og sko på nettet. Hans næste mission er at udvikle et digitalt prøverum, hvor kunderne kan skabe en 3D-avatar af sig og prøve tøj i forskellige størrelser.
Det skal gøre det lettere at ramme rigtigt med størrelsen i første hug, hvilket betyder færre udgifter til returvarer for Zalando.
- Et ømt punkt på tværs af modebranchen er fortsat at finde den rigtige størrelse. T-shirten kan se ud til at have den perfekte pasform, men er for stram, for bred, for kort, for lang, når du prøver den på.
- Det er fortsat en af de største udfordringer inden for mode-e-handel, skrev Robert Gentz på sin LinkedIn-profil i juli.
/ritzau/