Susanne Biers romantiske komedie "Den skaldede frisør" har fået et godt tag i det amerikanske publikum, ligesom flere anmeldere er begejstrede for filmen - ikke mindst på grund af kemien mellem Trine Dyrholm og Pierce Brosnan.
"Den skaldede frisør", der på engelsk har fået titlen "Love is all you need", har netop haft premiere i USA i udvalgte biografer i Los Angeles og New York.
Og her er det altså gået filmen ganske godt med en gennemsnitlig indtjening per biograf på 9700 dollar i sin første weekend, hvilket er det fjerdebedste ud af de i alt godt 45 spillefilm, der lige nu vises i amerikanske biografer.
Flere af de største amerikanske medier har uddelt store roser til "Den skaldede frisør", og både USA Today og New York Post har givet Susanne Biers film tre ud af fire stjerner.
USA Today beskriver filmen som "en sjælden kærlighedshistorie, der undgår en klæbende sentimentalitet", og roser både Pierce Brosnan og Trine Dyrholm, der beskrives som "uimodståelige".
Trine Dyrholm får tillige ros af det internationalt anerkendte Time Magazine:
- Dyrholm har en usædvanlig tiltrækning. Den slags ansigt, der synes åbent og ubevogtet, dog uden at man helt kan regne ud, hvad det er, hun tænker, skriver magasinets anmelder.
Time Magazine fremhæver desuden kemien mellem Brosnan og Dyrholm som et af filmens særligt stærke kort, mens LA Times kalder filmen for "en dejlig lille lærke med et godt hoved på sine skuldre".
Herhjemme har "Den skaldede frisør" solgt over 645.000 billetter i biograferne, og Trine Dyrholm blev ved filmbranchens store prisfest, Robertuddelingen, hædret med prisen for bedste kvindelige hovedrolle for sin indsats i filmen.
/ritzau/