Danske turister valfarter til Sverige. Sydsverige har haft held med satsning på at lokke dem hjemmefra i ferien i konkurrence med det danske turisterhverv.
Svenske turistfolk har haft stor succes med at lokke danskere til at holde ferie på den anden side af Øresund i stedet for herhjemme.
Det blev i sommer til 57 procent flere danske overnatninger i Sydsverige end sidste år. For hele Sverige er tallet en stigning på 13 procent, oplyser direktøren for VisitSwedens kontor i København, Niels Mouritzen.
Valfarten til Sverige er sket på bekostning af det danske turisterhverv, som den statslige turistorganisation, VisitSweden, er gået bevidst efter at kapre kunder fra i et samarbejde med store aktører i det sydsvenske turisterhverv og færgerederier. Parterne i samarbejdet har nu besluttet også at holde turistattraktionerne åbne i den danske efterårsferie. Da plejer turistsverige ellers at være lukket.
- Det har været den største satsning for svensk turisme nogen sinde på det udenlandske marked, siger direktøren om VisitSwedens kapertog i Danmark.
VisitSweden har analyseret sig frem til, at danske turister i Sverige kan få dækket 80 procent af alle de behov, de ellers går efter at få opfyldt, når de holder ferien hjemme i Danmark. Det handler om "at komme lidt væk fra det hele og finde ro". Med den korte afstand til Sverige har det så ligget lige for at satse massivt på danskerne, siger Niels Mouritzen.
Succesen skyldes mere VisitSwedens kampagne end den lave svenske kronekurs, mener han. Således er antallet af for eksempel tyske og hollandske turister ikke steget nær så meget, siger Niels Mouritzen.
/ritzau/