At kun 0,25 procent af landets 317.000 dieselbiler har fået partikelfilter på er ingen fiasko. Det mener Venstre, der ikke vil presse bilejerne yderligere.
Selv om kun en ud af hver 400. ejere af dieselpersonbiler har fulgt regeringens ønske om at montere partikelfilter på bilen, så er ordningen ifølge Venstres skatteordfører, Mads Rørvig, ikke en fiasko.
- Jeg kunne da godt have ønsket mig, at flere havde valgt at sætte filter på deres bil. Men det er jo folks eget valg, siger Mads Rørvig.
En årlig strafafgift på 1000 kroner for forurenende dieselbiler skulle ifølge regeringen motivere mange af landets 317.000 dieselbilejere til at få et filter på. Hensigten var at begrænse den farlige forurening fra dieselbiler, som koster mange årlige dødsfald og sygedage. Men bare 806 bilejere har fulgt trop. Langt de fleste har valgt i stedet at betale miljøafgiften.
- Men ud over den økonomiske tilskyndelse, vi har vedtaget med afgiften, så får det effekt, når folk skal ud og købe en brugt bil. Hvor de så vil vælge én med filter, fordi den jo er billigere i drift, siger Mads Rørvig.
Han peger på, at problemet vil løse sig selv med tiden, fordi alle nye biler er født med partikelfilter.
- Vi kunne godt have valgt politisk set at sætte afgiften for ikke at have filter til 50.000 kroner om året. Det ville nok have øget effekten, siger han og fortsætter:
- Men jeg har politisk set ingen ambitioner om at gå ud og rive folks biler fra dem. Derfor vil jeg heller ikke være med til at sætte afgiften op.
/ritzau/