Danskerne fortsætter med at købe flere økologiske føde- og drikkevarer. Stigningen på 5,7 procent i 2009 er dog betydeligt mindre end de foregående år.
Antallet af økologiske varer i de danske forbrugeres indkøbskurve fortsætter med at stige.
Ifølge tal fra Danmarks Statistik steg omsætningen af økologiske føde- og drikkevarer 5,7 procent sidste år i forhold til 2008.
Trods finanskrisen køber danskerne stadig økologisk, men stigningen i omsætningen er væsentlig mindre end de to foregående år. Her steg omsætningen af de økologiske føde- og drikkevarer med henholdsvis 33 procent i 2007 og 29 procent i 2008.
Ud af sidste års økologiske omsætning på 4,9 milliarder kroner er det fortsat mælk, ost og æg, der fylder mest i indkøbskurvene. Disse varer udgør 36 procent af det økologiske salg, hvilket dog er et fald på ni procent i forhold til 2006. Men frugt og grønt fylder stadig mere og mere i indkøbskurven.
Det økologiske kød har ikke samme tag i de danske forbrugere. Kødsalget faldt således syv procent sammenlignet med 2008. Især svinekødet har mistet popularitet hos forbrugerne med at fald på 36 procent.
Danmarks Statistik skønner, at de økologiske føde- og drikkevarers andel af supermarkeder og varehuses samlede salg er steget fra fire til syv procent på tre år fra 2006 til 2009.
/ritzau/