Afskaf de dyre registreringsafgifter på biler og lad i stedet bilejerne betale afgifter efter, hvor meget de kører i bilen.
Det foreslår vismændene, der udgør formandskabet i det Miljøøkonomiske Råd.
- Vi mener, at registreringsafgiften bør afskaffes og erstattes af en kørselsafgift. De nuværende bilafgifter er for høje og designet forkert.
- Den samlede bilbeskatning burde formentlig kun være halvt så høj i dag, hvis den skal modsvare de negative effekter, der er tilknyttet personbiltrafikken, siger overvismand Hans Jørgen Whitta-Jacobsen, der er økonomiprofessor ved Københavns Universitet.
De nye kørselsafgifter bør være forskellige efter bilernes egenskaber, så tungere og dermed farligere biler betaler en højere afgift end mindre biler.
Hvis der ikke indføres kørselsafgifter, bør registreringsafgiften alligevel reduceres eller afskaffes og omlægges til højere ejerafgifter efter bilernes vægt - men hvor udledningen af CO2 ikke indgår.
- Bilbeskatningen bør ændres fra at beskatte bilkøbet og ejerskabet til at beskatte brugen af bilerne. Det er brugen af bilerne, der giver anledning til problemer med trængsel, ulykke, klima og støj, siger Hans Jørgen Whitta-Jacobsen.
Det tabte provenu fra lavere skatter og afgifter på biler bør i stedet hentes ind til statskassen på andre områder, eksempelvis fra indkomstskat eller moms.
Samtidig bør reguleringen af bilernes CO2-udslip udelukkende ske gennem afgiften på benzin og diesel og ikke også ad de to andre kanaler, som det sker i dag: Registreringsafgift og ejerafgift.
Forslaget begrundes blandt andet i, at der ikke er tæt sammenhæng mellem afgifterne på bilkøb og bilejerskab og den negative påvirkning ved kørslen.
De høje afgifter hæmmer i stedet en hurtigere udskiftning af bilparken og derved går bilejerne glip af de nyeste teknologiske forbedringer, der øger bilernes sikkerhed og mindsker forureningen.
/ritzau/