Det går fortsat trægt med at skaffe politisk flertal på Christiansborg for at sætte gang i byggeriet af en ny Storstrømsbro snarest muligt.
I går var der møde i Finansministeriet, hvor repræsentanter fra alle partier med undtagelse af Alternativet var samlet for at fortsætte forhandlingerne om, hvor der skal skæres ned i de kommende planlagte anlægsudgifter, som er for høje ifølge EU.
Storstrømsbroen er egentlig slet ikke en del af de forhandlinger, men Dansk Folkepartis finansordfører René Christensen fra Systofte har alligevel taget broprojektet med til forhandlingsbordet.
- Der er ikke nogen, der stiller spørgsmål, om der skal bygges en ny bro, men pengene skal jo stadig findes et sted, fortæller han.
René Christensen har i sin argumentation blandt andet slået på, at Storstrømsbroen er en del af en international transportrute, idet togene til og fra Hamborg kører over broen.
Dansk Folkeparti har foreslået, at man finansierer brobyggeriet ved at tage pengene fra en helt anden kasse.
- Der ligger en halv milliard om året frem til 2020, som er afsat til bedre og billigere offentlig transport, og hvis der er noget, der handler om offentlig transport, er det Storstrømsbroen, mener René Christensen.
Foreløbig er man dog kun i de indledende faser af forhandlingerne, så det er endnu for tidligt at sige, om de øvrige partier vil støtte Dansk Folkepartis forslag.
Læs mere om sagen i tirsdagens udgave af Folketidende.
Klik her for at læse Folketidende på PC
Klik her for at læse via en mobil enhed