Højbroen i Nykøbing passeres langt oftere, end Banedanmark troede, viser nye tal.
Helt nye tal viser, at Højbroen i Nykøbing benyttes mellem 4.500 og 6.500 gange i døgnet af cyklister og bilister.
Dermed fik Guldborgsund Kommune ret i sin antagelse om, at langt flere vil blive berørt, hvis broen skal lukke i 14 måneder. Det vil Banedanmark gøre i forbindelse med, at Højbroen skal gøres højere for at give plads til elektrificering af jernbanenettet.
Banedanmarks plan var lagt an på gamle trafiktal, som viste, at broen kun blev passeret 1.000 gange i døgnet.
Derfor har politikerne i teknik- og miljøudvalget da også besluttet at lægge fornyet pres på Banedanmark for at få sat en af de alternative løsningsforslag til ombygning af broen i spil, som vil betyde færre gener for de borgere, som dagligt bruger Højbroen.
- Vi peger på de to alternative løsninger, hvor man enten bygger en ny bro og skubber den på plads, når den gamle er revet ned, eller hvor man i to omgange river halvdelen af broen ned og bygger op på ny, så Højbroen stadig kan benyttes under langt det meste af byggeprocessen, siger Arne Graae Jensen, formand for teknik- og muljøudvalget i Guldborgsund Kommune.
Guldborgsund Kommune har fået lovning på, at der kan vælges en alternativ løsning - hvis Guldborgsund Kommune vil betale for det.
- Men med henvisning til de nye tal for trafikken på Højbroen, kræver vi, at Banedanmark må betale det, som en alternativ løsning nu koster af hensyn til borgerne, siger Arne Graae Jensen.