I Påsken var Dyrenes Beskyttelse på gaden i Nykøbing og resten af landet for at udbrede kendskabet til deres nye vagttelefon ”1812”. Netop på det nummer, skal man henvende sig på, hvis man ønsker at hjælpe dyr i nød.
-Det, der er formålet med den her døgnbemandede vagtcentral, er, at folk ikke skal være i tvivl om, hvor de skal henvende sig uanset om det er tilskadekomne dyr, spørgsmål om dyrevelfærd eller anmeldelse om misrøgt af dyr, forklarer Claus Vingård, der er teamleder på vagtelefonen.
Vagttelefonen styres centralt, men når det drejer sig om at kunne konstatere misrykt ved selvsyn, gør Dyrenes Beskyttelse brug af deres mange frivillige kredsformænd, som der er 12 af på Lolland-Falster.
-Vi har 200 frivillige kredsformænd i hele landet, som er vores forlængede arm. Når vi så modtager oplysninger om, at et dyr er misrøgtet, så sender vi en kredsformand ud for at finde ud af, om det er noget, der har noget på sig, siger Claus Vingaard.
Kredsformændene for Dyrenes Beskyttelse har ingen magtbeføjelser, så de må nøjes med venligt at banke på døren og gøre beboeren opmærksom på, at der kommet en klage over plejen af et dyr. Herfra tilbyder de hjælp til forplejning af dyret, og det løser i de fleste tilfælde problemet.
Er dyrets ejer slet ikke interesseret i, at Dyrenes Beskyttelse blander sig, bliver sagen meldt til politiet.
Ifølge Claus Vingaard kommer de fleste anmeldelser på heste, men også omstrejfende katte bliver der modtaget mange opkald omkring.
Vagtelefonen har også kontakt til dyreambulancen hos Falck, hvis tilskadekomne dyr skal aflives.
Har man spørgsmål til forplejning af husdyr, kan man også kontakte 1812-linjen, men her beder Dyrenes Beskyttelse om, at det foregår i den daglige åbningstid mellem klokken 9-16 , hvor der sidder flere ved telefonerne.
Siden vagttelefonen åbnede i august sidste år, har kredsformændene været ude og se til i alt 693 dyr. Heraf var cirka halvdelen omstrefende katte.
Nummeret er 1812