Vejdirektoratet har udvalgt fem internationale konsortier til at byde på byggeriet.
Hvem skal bygge den nye Storstrømsbro, som i løbet af nogle år skal erstatte den gamle, udtjente bro mellem Falster og Masnedø?
Svaret på det spørgsmål er rykket en lille smule nærmere efter, at Vejdirektoratet netop har udvalgt fem internationale konsortier i forbindelse med prækvalifikationen på byggeriet og samtidig valgt to andre konsortier fra.
- Vi har været begunstiget med syv højt kvalificerede ansøgere, som alle levede op til vores mindstekrav for at komme i betragtning. Vi er ikke i tvivl om, at alle ansøgerne kan bygge den nye Storstrømsbro.
- Vi har naturligvis grundigt undersøgt grundlaget for alle ansøgningerne og nøje udvalgt de fem, som vi finder bedst egnet til at løse en så vigtig infrastrukturopgave for Danmark og Europa. Samtidig sikrer de fem prækvalificerede en høj konkurrence til gavn for projektet, siger Erik Stoklund Larsen, der er anlægschef i Vejdirektoratet, i en pressemeddelelse.
Blandt de fem konsortier er to med deltagelse af danske firmaer. Det ene konsortie har deltagelse af MT Højgaard A/S, mens Per Aarsleff A/S er med i et andet - iøvrigt sammen med Rambøll A/S som underrådgiver.
Listen over de udvalgte konsortier ser således ud:
• Joint venture Vinci Construction Grand Projects SAS – Hochtief Infrastructure GmbH - MT Højgaard A/S
• Storstrømsbroen Contractors JV
Per Aarsleff A/S – Ed. Züblin AG
Underrådgiver Rambøll A/S
Underentreprenør Strabag SE
• Rizzani de Eccher s.p.a – N.V. Besix S.A. – Acciona Infraestructuras S.A.
• Joint venture Obrascon Huarte Lain, S.A. – SK Engineering & Construction Company Ltd.
• Joint venture Itinera s.p.a – Condotte s.p.a - Grandi Lavori Fincosit s.p.a.
Underrådgiver Seteco Ingegneria s.r.l.
Vejdirektoratet forventer at fortsætte udbudsprocessen, når den endelige tidsplan for Femernforbindelsen er kendt. Det ventes at ske til efteråret, fremgår det af pressemeddelelsen.
Den nye bro bliver den tredjestørste i Danmark og projektet er budgetteret til at koste 4,2 milliarder kroner. Broen ventes at kunne åbne for trafik senest i 2021.