Annonce
Lokal nyt

Fem konsortier skal kæmpe om ny Storstrømsbro

Foto: Grafik: Vejdirektoratet

Vejdirektoratet har udvalgt fem internationale konsortier til at byde på byggeriet.

Hvem skal bygge den nye Storstrømsbro, som i løbet af nogle år skal erstatte den gamle, udtjente bro mellem Falster og Masnedø?

Svaret på det spørgsmål er rykket en lille smule nærmere efter, at Vejdirektoratet netop har udvalgt fem internationale konsortier i forbindelse med prækvalifikationen på byggeriet og samtidig valgt to andre konsortier fra.

- Vi har været begunstiget med syv højt kvalificerede ansøgere, som alle levede op til vores mindstekrav for at komme i betragtning. Vi er ikke i tvivl om, at alle ansøgerne kan bygge den nye Storstrømsbro.

- Vi har naturligvis grundigt undersøgt grundlaget for alle ansøgningerne og nøje udvalgt de fem, som vi finder bedst egnet til at løse en så vigtig infrastrukturopgave for Danmark og Europa. Samtidig sikrer de fem prækvalificerede en høj konkurrence til gavn for projektet, siger Erik Stoklund Larsen, der er anlægschef i Vejdirektoratet, i en pressemeddelelse.

Blandt de fem konsortier er to med deltagelse af danske firmaer. Det ene konsortie har deltagelse af MT Højgaard A/S, mens Per Aarsleff A/S er med i et andet - iøvrigt sammen med Rambøll A/S som underrådgiver.

Listen over de udvalgte konsortier ser således ud:

• Joint venture Vinci Construction Grand Projects SAS – Hochtief Infrastructure GmbH - MT Højgaard A/S
• Storstrømsbroen Contractors JV
Per Aarsleff A/S – Ed. Züblin AG
Underrådgiver Rambøll A/S
Underentreprenør Strabag SE
• Rizzani de Eccher s.p.a – N.V. Besix S.A. – Acciona Infraestructuras S.A.
• Joint venture Obrascon Huarte Lain, S.A. – SK Engineering & Construction Company Ltd.
• Joint venture Itinera s.p.a – Condotte s.p.a - Grandi Lavori Fincosit s.p.a.
Underrådgiver Seteco Ingegneria s.r.l.

Vejdirektoratet forventer at fortsætte udbudsprocessen, når den endelige tidsplan for Femernforbindelsen er kendt. Det ventes at ske til efteråret, fremgår det af pressemeddelelsen.

Den nye bro bliver den tredjestørste i Danmark og projektet er budgetteret til at koste 4,2 milliarder kroner. Broen ventes at kunne åbne for trafik senest i 2021.

  • Foto: Grafik: Vejdirektoratet
Annonce
Sundhed

Ingen andre gør det: Nu kan din idé ændre sygehusene

Guldborgsund

Blev fundet ved børnehave: Vild bæver er nu tilbage på Sydhavsøerne

Annonce
Annonce
Erhverv

Medie: Calle-firmaer har snydt for flere millioner

112

18-årig gik amok: Trampede på hund

Sport

TSØ-spiller er tvunget til karrierestop

112

Medie: Illegale håndværkere skyld i Novo-brand

112

Kørt på sygehuset efter trafikuheld

Guldborgsund

Blev fundet ved børnehave: Vild bæver er nu tilbage på Sydhavsøerne

Politik

Lokal S-formand stemte på andet parti: - Jeg er i politisk identitetskrise

112

Bøderegn: Næsten hver anden kørte for stærkt

Femern

Kæmpe tunnelelement indviet af kongen: Se dronevideo

Vejret

Det seneste år er det vådeste i dansk vejrhistorie

Royalt besøg

Se video: Her kommer kongen til Lolland

Indland

Sommervarmen er på vej: Så varmt bliver det

Sundhed

Ingen andre gør det: Nu kan din idé ændre sygehusene

Rødby

Mest omfattende ændring i 60 år: Slut med lange køer

Liveblog

Iført hjelm og vest indviede kongen tunnelelement

Annonce
Annonce
Lolland

Heidi slår dørene op til ny butik

Guldborgsund

En af de helt tunge attraktioner kommer til Gedser

112

31-årig mand stikker læge på psykiatrisk afdeling med en kniv

112

Alvorligt færdselsuheld spærrede landevej

112

21-årig rasende efter afsløring: "Jeg slår jer ihjel"

Sport

Sådan! Lollandsk OL-håb vinder EM-guld

Lolland

Kæmper for at få uddannelser til Nakskov