For at afhjælpe situationen med lang ventetid på grund af nyt billetsystem valgte Scandlines torsdag at udstede “nødbilletter”.
Mod forventning opstod der igen torsdag lange køer ned mod færgelejet i Rødbyhavn: Scandlines’ nye booking- og billetsystem, der var taget i brug onsdag, gav stadig problemer med at afvikle trafikken.
For at afhjælpe situationen valgte Scandlines torsdag at udstede “nødbilletter” til en enkelt færgeafgang. Efter manuel registrering af antallet af passagerer, kunne omkring 150 bilister køre ombord udenom det problematiske billetsystem.
Efter nogle timers færgekø onsdag begyndte der igen at blive kødannelse torsdag middag.
- Det tog simpelthen for lang tid at ekspedere de enkelte kunder, men efter at have justeret på systemet omkring klokken 13.30, begyndte det at hjælpe. Men på det tidspunkt var der dannet en lang kø, erkender pressechef Anette Ustrup Svendsen, Scandlines.
Omkring klokken 15.30 var køen af personbiler afviklet, men for lastbilerne blev det først på aftenen, inden køen var væk.
- Vi beklager naturligvis situationen - vi har jo en ambition om, at bilisterne skal undgå ventetid når de kommer til vores færgehavne, siger Anette Ustrup Svendsen.
Mens nogle bilister kom gratis med færgen, sørgede “alt disponibelt mandskab” for at gå rundt blandt de ventende for at fortælle om situationen og for at tilbyde sodavand og kaffe.
- Vi havde bevidst valgt en lavsæson til ibrugtagningen af systemet, siger Anette Ustrup Svendsen.
Det er også kun i Rødbyhavn, der har været problemer:
- Simpelthen fordi der her håndteres flere forskellige billettyper end i de øvrige færgehavne, siger Anette Ustrup Svendsen.
Fredag er der bemandet flere bokse i færgehavnen: Fem indtil middag, og seks fredag eftermiddag.
- Og så har vi ekstra kollegaer klar til at tale med kunderne. Vi holder skarpt øje med situationen, lover rederiets pressechef. Fredag er normal en travl dag i færgehavnen, men netop i dag hører til blandt årets mindst travle.