Italienere: Vi vil prioritere lokal arbejdskraft på Storstrømsbroen
Det italienske byggekonsortium, der skal opføre den nye Storstrømsbro mellem Sjælland og Falster, har en målsætning om at hyre lokal arbejdskraft til opgaven. Det forsikrer Silvio Fascio, der er europæisk direktør i firmaet Itinera, som står i spidsen for konsortiet.
- Det er en prioritet for os at finde lokale arbejdere. Hvis vi kan få lokal arbejdskraft i det omfang, vi skal bruge, så er vi meget tilfredse. Sådan arbejder vi altid i Itinera. Det er også nemmere for os, hvis vi ikke skal til at hente folk ind og stille boliger til rådighed, siger den italienske byggechef til Fagbladet 3F.
Men trods opkvalificeringsindsatsen vil man fra politisk side ikke holde den italienske hovedentreprenør op på at bruge dansk arbejdskraft. Det siger Ole Birk Olesen til Fagbladet 3F.
- Vi kan ikke fastsætte regler om, at der er bestemte mennesker, der skal ansættes på sådan et projekt. Det er op til konsortiet, men når der nu er kvalificeret lokal arbejdskraft til rådighed, er jeg sikker på, at de vil ansætte nogle af dem. Men vi kan jo ikke vide, hvor mange af dem de vil ansætte, siger transportministeren.
Heller ikke hos Vejdirektoratet stiller man krav om, at der skal mange lokale i arbejde på Storstrømsbroen.
- Vi blander vi os ikke i, hvem de ansætter, det er deres valg, siger projektdirektør i Vejdirektoratet Erik Stoklund Larsen.
- Men konsortiet har tilkendegivet over for os, at de er interesseret i at tage lokal arbejdskraft. Vi stiller derimod krav om, at alle løn- og ansættelsesforhold skal følge de danske overenskomster, fortsætter Erik Stoklund Larsen med henvisning til Vejdirektoratets arbejdsklausuler, der gælder på alle deres bygge- og anlægsopgaver.
Som chef for de italienske brobyggere vil Silvio Fascio ikke garantere, at mere end 50 procent af arbejdskraften på Storstrømsbroen bliver dansk.
- Måske bliver det mere, måske mindre. Vi vælger den bedste løsning for at holde tidsplanen, måske indebærer det at ansætte mange danskere, siger han.