Annonce
Lokal nyt

Lokalt museum deler erfaringer i at involvere udsatte grupper: Hvad er hemmeligheden?

Museum Lolland-Falster er førende, når det handler om dannelse og om at række ud til børn, unge med ikke-vestlig baggrund og voksne i udsatte positioner og inddrage dem i formidlingen af historie. Hvordan man gør det, lærte kulturformidlere fra Sjælland, Guldborgsund og Lolland ved et seminar på Ny Kirstineberg Gods forleden. Foto: Claus Hansen
Hvordan rækker museerne ud til sårbare grupper? Hvordan involverer vi dem i historiefortællingen, og hvordan arbejder museerne med dannelse? Det ved Museum Lolland-Falster en hel del om, og det vil andre museer og kulturformidlere gerne lære af.

NYKØBING: Museum Lolland-Falster har med sine udstillinger fået godt fat i en bred gruppe af besøgende. Men der er fortsat én gruppe, som man stadig forsøger at nå ind til. En temmelig bred gruppe oven i købet, som blandt andet består af unge, der ikke har fået kultur med fra hjemmet. Unge eller voksne med ikke-vestlig baggrund og unge med forskellige handicap som autisme og ADHD.

Og netop når det handler om at formidle dannelse og om at række ud til denne gruppe, anser museet sig som førende i forhold til at inddrage dem i formidlingen af historie. Man skaber dannelse ved at bruge filosofi og dramaturgi i formidlingen og ved aktivt at få de unge med i fortællingen.

Det er traditionelt en lille befolkningsgruppe, som gentagende gange tager på museum. Og vi må også acceptere, at det ikke er alle, der gider, men man kunne måske hive de unge ind på museerne til discofest og shots.

Rasmus Thorup Kildegaard, formidlingsinspektør på Museum Lolland-Falster

Og når man ligger inde med den slags erfaringer, skal det bredes ud. Derfor blev 25 formidlere fra museer, kommuner og kulturinstitutioner forleden inviteret til seminar for at blive klogere på spørgsmålet: Hvordan får vi alle med?

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Ulighed i kulturen svækker ligheden i samfundet, og kulturen kan være et samlingspunkt for alle, siger formidlingsinspektør på Museum Lolland-Falster, Rasmus Thorup Kildegaard.

Han mener, at hvis man lader folk spejle sig i fortiden, så er det også lettere at relatere til den og på den måde opbygge interesse og tillid til historien.

Alle har fordomme

Eksempelvis har han undervist nogle piger, der er født udenfor Europa. Han fortalte dem om pigen Lola, der har boet omkring Rødby, men som lignede disse piger mere end etniske danskere.

- De kunne spejle sig i hende. Hun var bare fra en anden tid end dem. Og efter den oplevelse begyndte de at anbefale museet til deres venner, siger Rasmus Thorup Kildegaard.

- Men det kan være svært at få alle ud på museerne og opleve alt det, som vores kultur kan, tilføjer han.

Formidlerne skulle selv udarbejde handleplaner og strategier efter at have hørt oplæg hele formiddagen. Foto: Claus Hansen

Rasmus hjælper til at se det lidt i helikopterperspektiv og viser os mulighederne ved at få unge til at tale sammen. Vi har fået nogle helt klare greb til at formidle med kultur som baggrund, og vi har lært, at vi med fordel kan flytte samtalen ud til andre og måske mere uventede rum.

Pia Park, kulturformidler på Maribo Bibliotek

Alle har fordomme om at gå på museum, mener museumsinspektøren.

De fleste har nok den fordom, at det er kedeligt at gå på museum. Men det er lige netop det, som Museum Lolland-Falster vil ændre på, forklarer han.

- Det er traditionelt en lille befolkningsgruppe, som gentagne gange tager på museum. Og vi må også acceptere, at det ikke er alle, der gider, men man kunne måske hive de unge ind på museerne til discofest og shots, siger Rasmus Thorup Kildegaard med et smil på læben.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Mere samarbejde mellem kommuner og regioner

Alle museumsinspektørerne har været på dramaturgikursus for at forbedre måden at formidle viden på. De har også haft dannelsesdage, hvor de har udviklet deres læringsmetoder.

Samarbejdet mellem Lolland og Guldborgsund kommuner er en vigtig faktor i det store samarbejde, siger Rasmus Thorup Kildegaard.

Der er ikke mange museer der har så meget erfaring, som vi har.

Rasmus Thorup Kildegaard, formidlingsinspektør på Museum Lolland-Falster

- Det gør, at vi kan nå en større målgruppe af folk og kan påvirke personer, som ikke vidste, at de kunne blive påvirket af kultur på en så stærk måde, siger han og fortsætter:

- Vi har prøvet at finde de punkter, hvor vi skiller os ud fra andre museer. Vi har mange fede projekter, som andre ikke har. Vi har blandt andet haft mennesker med både kort og lang uddannelse sammen på museum. Og det, vi kan se, er, at når de mødtes i filosofien, så var de på mange måder i øjenhøjde med hinanden, siger han.

Rasmus Thorup Kildegaard, formidlingsinspektør på Museum Lolland-Falster, fortalte om udvikling af indhold målrettet børn og unge i udsatte positioner. Foto: Claus Hansen

- Der er ikke mange museer, der har så meget erfaring, som vi har. Vi har blandt andet et pejlemærke om at være museum for alle. Omsætte visioner til praksis. Det er noget, vi er førende på.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De unge skal forstå kulturen bedre

Museet ved af erfaring, at kulturdage med værksteder, rundvisninger og leg er noget, som de unge accepterer og samtidig lærer en masse ved.

Og det er en læring, som Pia Park, kulturformidler på - i øjeblikket - Maribo Bibliotek, tager med sig.

- Rasmus hjælper til at se det lidt i helikopterperspektiv og viser os mulighederne ved at få unge til at tale sammen. Vi har fået nogle helt klare greb til at formidle med kultur som baggrund, og vi har lært, at vi med fordel kan flytte samtalen ud til andre og måske mere uventede rum, siger hun.

  • NYK Kulturbroen til børn og unge
    Museum Lolland-Falster er førende, når det handler om dannelse og om at række ud til børn, unge med ikke-vestlig baggrund og voksne i udsatte positioner og inddrage dem i formidlingen af historie. Hvordan man gør det, lærte kulturformidlere fra Sjælland, Guldborgsund og Lolland ved et seminar på Ny Kirstineberg Gods forleden. Foto: Claus Hansen
  • NYK Kulturbroen til børn og unge
    Formidlerne skulle selv udarbejde handleplaner og strategier efter at have hørt oplæg hele formiddagen. Foto: Claus Hansen
  • NYK Kulturbroen til børn og unge
    Rasmus Thorup Kildegaard, formidlingsinspektør på Museum Lolland-Falster, fortalte om udvikling af indhold målrettet børn og unge i udsatte positioner. Foto: Claus Hansen
Annonce
Guldborgsund

Præst til rørt familie: - Han kan stadig være jeres forbillede

Dølle

Siden 1980: Preben har aldrig misset et eneste Dølle

Annonce
Annonce
Dllefjelde-Musse

Kæmpe p-kaos på Dølle: - Har aldrig oplevet noget lignende

Guldborgsund

Præst til rørt familie: - Han kan stadig være jeres forbillede

Dølle

Bikerpiger og "bøndernes dødsdruk": Se billederne fra årets Damefrokost

Dølle

Ørkenens døtre og Mario Sisters glæder sig: - Vi har varmet lidt op hjemmefra

Dølle

Musikken sætter gang i festen: - Vi kommer fra Døllefjelde-Musse ...

Dølle

Timelang kø: Nu har Dølle truffet en beslutning

Dølle

Siden 1980: Preben har aldrig misset et eneste Dølle

Dølle

Nu ryster Dølle igen: 1600 damer går fest-amok!

Sport

Claus Jensen rørt efter sejr: - Spillerne fortjener det så meget

Dølle

Nu er den væk: Hvad betyder det for Dølle?

Lokal nyt

Regionsråds-politiker bryder med sit parti

Dølle

Den nye Dølle-pølse: Hvad siger markedsgæsterne?

112

Brandvæsnet blev tilkaldt, men vendte hurtigt om

Dølle

Ødelæggende vejr skaber problemer: Dølle kæmper for farbart marked

Guldborgsund

Mark O. Madsen overrasker: Går ind i politik

Indland

Rusland advarer Danmark: Det vil blive gengældt

Annoncørbetalt indhold

Suveræne SUV’er til skarpe priser

Annonce
Annonce
Sport

Kunne ikke se sig selv fortsætte: Stopper efter træneruro

Dølle

Unge Dølle-veteraner: Der er nok mange, der pjækker fredag

Sport

Reddet fra konkurs - klar til kamp mod Nykøbing

Indland

Messerschmidt måtte aflyse 1. maj-møde på grund af sikkerhed

Guldborgsund

Voldsomt vejr: Nu besøger Lars Løkke smadret havn

112

Fik slag i hovedet på marken

112

Hurtigt personale fik slukket brand