MOTOR: Sjældent har der været så meget hype omkring en ny bil som om Nissans nye Ariya, der både designmæssigt og teknisk har begejstret bil-entusiaster overalt. Ikke mindst i Danmark, hvor der allerede er bestilt 1000 til levering, hvilket skulle være det største tal i Europa.
Begejstringen gælder også her lokalt, så da Schulz Biler nogle måneder tilbage holdt en præsentation af den eneste bil i Danmark af slagsen, mødte en masse Nissan-entusiaster op - og langt de fleste bestilte.
- Jeg tror, at vi har 20 bestillinger inde allerede, fortæller Andreas Schulz, der er indehaver af bilforretningen og selv meget begejstret for den nye bil.
- Alene rækkevidden på op til 533 kilometer får jo de fleste til at spærre øjnene op, og så gør det jo ikke noget, at den er så rummelig, siger han og viser bilen indvendig. Her bemærker man især, at der er helt åben benplads mellem de to forsæder - og at midterkonsollen mellem sæderne frit kan rykkes frem og tilbage mod bagsædet, hvor der også er masser af plads til passagerer i bilen, der er meget behagelig at sidde i under kørslen.
Instrumentpanel og sæder ser samtidig ud til at være i allerhøjeste klasse, hvilket nok kan få mange til at tænke, at de 380.000 er en fair pris for den omfattende luksus.
- Bilen er den første elbil fra Nissan siden Nissan Leaf, der var pionér i markedet. Siden har Nissan arbejdet videre for at lave en bil, der for alvor kan distancere sig fra konkurrenterne - og her er så resultatet, som vi er meget glade for at vise fem, siger Andreas Schulz.
Ekstrem udstyrsliste
Udstyrlisten til bilen er temmelig ekstrem også. Naturligvis er alt det nyeste til styring under kørslen med. Dertil kommer detaljer som opvarmet forrude, køling i sæderyggen, indbygget varmepumpe samt naturligvis automatiseret LED overalt. Bilen har - som det er standard på luksusbiler - kameraer overalt, så man kan får et 360 graders overblik over omgivelserne.
En rigtig god detalje er i øvrigt den indbyggede mulighed for hurtig lynladning på 130 kilowatt, så man efter 40 minutter kan lade bilen helt op - eller bare "sjatlade" i ti minutter, når man lige mangler 100 kilometer for at nå helt hjem til hjemmeladeren.
Bilen fås med anhængertræk til hele 1500 kilo - og så er der rigeligt med kræfter til enhver opgave.
I forhold til farver er der tænkt helt nyt, så man rigtigt får opmærksomhed hjemme på vejen. Blandt andet kan man få en grønlig nuance, der skifter udtryk efter omgivelserne, så den både kan synes lilla og sort i forhold til dagslyset.
- Jeg synes nu også, at vores demobil i kobberfarvet er superspændende, tilføjer Andreas Schulz.