"Brug 2 sek. mere" lyder budskabet fra Rådet for Sikker Trafik, så undgår du alvorlige cyklistulykker.
Cyklen er mange danskeres foretrukne kilde til motion, eller daglig transport. Det sparer miljøet og øger sundheden, men desværre sker der stadigt alt ulykker hvor cyklister er involveret. Det er især i vejkryds, hvor bilister og cyklister overser hinanden, at der er alvorlige skader.
I alt blev 81 cyklister dræbt, og 1.744 kom alvorligt til skade i krydsulykker fra 2012-16, viser tal fra Vejdirektoratet. Det svarer til, at to ud af tre alvorlige cykelulykker sker i kryds, men de fleste ulykker kunne undgås, hvis cyklisten og bilisten orienterede sig bedre.
Derfor opfordrer Rådet for Sikker Trafik, i samarbejde lokalt med Guldborgsund- og Lolland Kommune, svingende i trafikken til at stoppe og orientere sig to sekunder mere.
- Når vi opfordrer både bilister og cyklister til at orientere sig to sekunder mere, handler det om, at det er et fælles ansvar, at vi alle kommer sikkert gennem krydset. Mange ulykker med bilister og cyklister kan undgås, hvis begge parter kigger sig bedre for og sikrer sig, at man ikke misforstår modpartens intentioner i krydset, siger Michelle Laviolette, seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik.
Modsat andre typer ulykker i trafikken, er antallet af alvorlige cyklist ulykker ikke faldende. Set over en periode på fem år, ligger antallet af dræbte og alvorligt tilskadekomne cyklister næsten stabilt.
Det skal ”Brug 2 sek. Mere” kampagnen lave om på. Man vil kunne møde kampagnens budskaber i nærheden af udvalgte kryds. Nogle steder bliver det malet direkte på cykelstien, mens at det andre steder kan ses på plakater.
- Vi vil meget gerne have knækket kurven, så vi fremadrettet får færre alvorlige cyklistulykker i kryds. Det har nemlig ofte meget store konsekvenser for cyklisterne, når de ender i en krydsulykke. Samtidig er der et stort antal cyklistulykker, som ikke bliver anmeldt til politiet, og som derfor ikke tæller med i statistikken. Antallet af ulykker er derfor sandsynligvis langt højere end statistikken viser, og der er altså al mulig grund til at bruge lidt mere tid på at kigge sig for, siger Michelle Laviolette.
Cyklistforbundet hilser også kampagnen velkommen. I arbejdet for at få flest muligt til at cykle er det nemlig afgørende, at det er en tryg og behagelige oplevelse at være cyklist.
- Vi mener, at cyklen er det rigtige transportmiddel, hvis vi skal styrke folkesundheden, sikre mindre trængsel på vejene og bekæmpe klimaforandringer. Det er vigtigt, at det sker under sikre forhold, og derfor opfordrer vi til, at både bilister og cyklister orienterer sig bedre, når de skal igennem kryds, siger Klaus Bondam, direktør i Cyklistforbundet.
Fra 2012 til 2016 kom 97 cyklister alvorligt til skade i Sydsjælland- og Lolland-Falsters politikreds.
Gode råd til at undgå ulykker i kryds:
Til cyklisterne
- Brug 2 sek. mere på at orientere dig grundigt i kryds og ved sideveje.
- Vær opmærksom på højresvingende biler bagfra og venstresvingende biler forfra.
Til bilisterne
- Brug 2 sek. mere på at orientere dig grundigt i kryds og ved sideveje.
- Vær opmærksom på cyklister, når du skal svinge til højre eller venstre.
- Sænk farten.
Kilde: Vejdirektoratet