Afleveringen af de nye færger mellem Gedser og Rostock trækker ud.
I marts løb meldingen på “anden halvdel af 2015”. I juni blev der sagt “oktober”.
Og nu er der atter indløbet en forsinkelse på de to nye færger, som Scandlines vil indsætte mellem Gedser og Rostock.
Nu hedder indsættelsesmåneden “november”.
- Men det er jo stadig anden halvdel af 2015, siger Anette Ustrup Svendsen, der er kommunikationsansvarlig for Scandlines.
- Men det er rigtigt, at indsættelsesdatoen er skubbet yderligere et par uger, siger hun og forklarer:
- Det er en stor og kompliceret ombygning, hvor mange parter er involveret. Det er ikke bare en skuffe, der skal trækkes ud, men et projekt med mange tilretninger.
De to nye færger har haft en lang og omtumlet tilværelse, allerede inden de har fået vand under kølen.
Det var Scandlines, der bestilte færgerne og annullerede ordren i 2012, fordi færgerne var for tunge til at manøvrere i området syd for Gedser.
I halvandet år lå færgerne så ved udskibningskajen ved det nu konkursramte P. og S. Werften i Stralsund.
I 2014 købte Scandlines datterselskab de to halvfærdige færger, der siden er blevet næsten ombygget på det fynske værft Fayard. Blandt andet er et helt dæk skåret af færgerne, hvilket betyder, at passagertallet er skåret ned fra 1500 til nu 1300 passagerer.
Mængden af biler er uændret 460 personbiler eller 96 lastbiler. Når Berlin, som den første af de to nye færger, er færdig fra Fayard, skal den til Rostock, hvor Scandlines skal tilpasse færgelejerne til den nye færge.
Læs hvornår Scandlines forventer den næste færge M/F Copenhagen bliver sat i drift og hvad man gør i Gedser for at forberede sig i lørdagens udgave af Folketidende.
Klik her for at læse Folketidende på PC
Klik her for at læse via en mobil enhed