Ny pine for færgerne “Copenhagen” og “Berlin.”
Der har været en endeløs række af problemer med Scandlines’ nye Gedser-Rostock-færger, og rækken fortsætter.
I januar skal både “Copenhagen” og “Berlin” på værft for at få skiftet det system, der sprøjter færgernes diesel ind i motorerne. Det kommer til at koste to gange otte-ti dage på værft.
Scandlines er ikke tilfreds med det såkaldte common rail-system, der er knyttet til færgernes motorer.
- Det fungerer fint på biler, men det virker desværre ikke tilfredsstillende på færgerne, konstaterer Scandlines’ kommunikationschef, Anette Ustrup Svendsen.
- Det er ærgerligt, men vi vil hellere få det løst med det samme og erstattet med et system, vi kender fra vores øvrige færger, tilføjer hun.
Borgere i Gedser har undret sig og klaget over den sorte røg, der kommer op af “Berlin”s skorsten.
- De kan se frem til at se vanddamp i stedet for røg, når systemet er udskiftet, og både hybridsystem og scrubberanlæg kører, som det skal, lover Anette Ustrup Svendsen.
Udskiftningen af systemet venter, til Scandlines har overstået juletrafikken, og afløserfærgen “Kronprins Frederik” overtager pladsen i sejlplanen, mens de nye færger repareres.
De to nye færger blev bestilt helt tilbage i 2009 og skulle have været i drift i 2012. “Berlin” blev sat ind på ruten i sommer, mens Scandlines fortsat håber på, at “Copenhagen” kan nå at komme i drift i denne måned - kort inden den skal på værft igen.