Der er hos Scandlines frygt for, at id-kontrol kan skabe lange bilkøer i Tyskland.
Færgeruterne fra Tyskland er omfattet af det transportøransvar, Folketinget har gjort klar til at indføre sammen med eventuel midlertidig grænsekontrol.
På færgeoverfarterne Gedser-Rostock og Rødbyhavn-Puttgarden er Scandlines ved at forberede sig til den id-kontrol, der meget vel kan blive en realitet fra begyndelsen af januar.
Folketinget har vedtaget muligheden for at indføre det såkaldte transportøransvar, som pålægger eksempelvis Scandlines ansvar for ikke at lade rejsende uden de nødvendige papirer komme ind i landet. Det betyder, at der skal kontrolleres papirer på dem, der enten kører i bil om bord på færgerne, eller går om bord via landgangene. Bus- og togselskaber vil få ansvaret for at kontrollere id på de passagerer, der kommer om bord med dem.
Hos Scandlines er vurderingen, at transportøransvaret meget vel kan blive aktuelt allerede fra starten af det nye år, hvor svenskerne har bebudet kontrol af papirer på dem, der vil ind i landet blandt andet via Danmark.
På nationalt plan har Danmark informeret Tyskland om, at man på den baggrund kan stå over for indførelsen af den midlertidige grænsekontrol, som også vil medføre transportøransvar.
Hos Scandlines erklærer man sig indstillet på at leve op til myndighedernes krav, men samtidig har de afstedkommet en byge af konkrete spørgsmål til myndighederne. Blandt andet finder rederiet det problematisk, hvis man med id-kontrol i Puttgarden kommer til at skabe køer i det tyske landevejsnet.
Læs i onsdagens udgave af Folketidende om Scandlines udfordring rent personalemæssigt og de omkostninger der forventes, hvis kontrollen indføres.
Klik her for at læse Folketidende på PC
Klik her for at læse via en mobil enhed