Billigere bro kan bane vej for Rute 9
Regeringen vil sænke taksterne på Storebælt, og en gammel aftale betyder, at færgerne på Spodsbjerg-Tårs-ruten skal kompenseres.
Folketidende erfarer, at der er omkring 23 millioner kroner om året i spil til nedsættelse af billetpriserne.
Men Venstres finansordfører, Jacob Jensen, har på et møde i Finansministeriet i morges foreslået, at kompensationen i stedet gives i form af bedre vejforbindelser frem til færgerne - det vil sige en udvidet Rute 9 på Vestlolland.
- Finansministeriet er ved at undersøge, hvilke muligheder der er for at bruge den kompensation, der er aftalt, siger Jacob Jensen og tilføjer, at der også vil skulle ske en forhandling med rederiet Færgen.
Hans lokale partifælle Henrik Høegh, der er formand for klima-, miljø- og teknikudvalget, synes godt om forslaget.
- Det lyder rigtig fornuftigt, siger han og tilføjer, at man allerede er i gang med planerne om at opgradere vejanlæg på Fyns-siden.
- I øvrigt har Sund & Bælt gjort noget lignende med Femern-forbindelsen - altså investeret i landanlæggene ved at opgradere jernbanen for at sikre trafik til forbindelsen, påpeger han.
- Hvis der kommer en takstnedsættese, skal vi genforhandle vores kontrakt med Sund & Bælt, siger direktør Jørgen Jensen fra Færgen, der ser positivt på Rute 9 og en fremskudt havn, men ikke har kommentarer til Jacob Jensens forslag.
Læs også artiklen "Storebælt bliver billigere i løbet af de næste tre år" og "Regeringen vil gøre det billigere at krydse Storebælt"