Konsortie: En teoretisk mulighed, men næppe en realistisk mulighed.
Selv om to af de tre italienske selskaber, der skal bygge Storstrømsbroen, er droppet efter en række skandalesager, så er der intet, der forhindrer, at de kan vende tilbage på byggeriet senere.
Det vurderer Troels Lilja, der er lektor i selskabsret på Copenhagen Business School, i følge 3F
- Det er helt op til de tre selskaber, hvordan de fordeler kontrakten imellem sig. Rent juridisk kan de sagtens ændre aftalen senere, hvis de vil, siger han.
Ifølge konsortiet er de to selskaber Condotte og Grandi Lavori Fincosit (GLF) lige nu nedskrevet til 0,01 procent af kontrakten hver, mens det sidste selskab, Itinera, står med 99,98 procent af kontrakten på at bygge Storstrømsbroen.
Samtidig kæmper begge selskaber med økonomien og står tæt på konkurs. Men skulle de klare sig igennem, er der intet, der forhindrer, at Condotte eller GLF pludselig indtager større roller i byggeriet igen.
Det afhænger udelukkende af de tre selskaber i konsortiet, og hvordan deres aftale ser ud, vurderer Troels Lilja.
- Når de to selskaber kan nedskrives i kontrakten så nemt, som det tilsyneladende er sket her, så er der intet der taler for, at de ikke lige så nemt kan skrives op igen. Der kan være nogle skattemæssige konsekvenser, men i forhold til selskabsret er det i hvert fald ikke noget problem, vurderer han.
Fagbladet 3F har kontaktet Storstrømsbro-konsortiet i Italien, og herfra lyder beskeden, at der helt rigtigt er en kattelem i den juridiske opsætning, man har valgt at benytte på Storstrømsbroen, som åbner en dør for de droppede italienske selskaber.
- Hvorvidt de to selskaber kan udgøre en større del af konsortiet fremadrettet, så er det en teoretisk mulighed, men næppe en realistisk mulighed, givet at begge selskaber har økonomiske udfordringer, skriver pressetalsmand Christian Lemvigh til Fagbladet 3F i et mailsvar.