Forsinkelser og utilfredse passagerer er ofte det, der forbindes med DSB og Banedanmark. Måske netop derfor kan selskaberne også glæde sig ekstra meget over de seneste måneders udvikling, hvor togene på fjernbanerne i landet har kørt mere præcist end meget længe, skriver Berlingske i dag.
Årsagen til forbedringerne er flere små indgreb, som medarbejderne har været med til at forslå, fortæller områdechef i Banedanmark Klaus Bergman til Berlingske.
Eksempelvis har man på Nørre Alslev Station valgt at lade togene standse på spor 2 i stedet for spor 1. Spor 2 er ellers et såkaldt gennemkørselsspor, hvor togene kan komme ind i høj fart, mens spor 1 er et vigspor, hvor hastigheden er noget mindre. Blot dette skift er spor er med til at give 90 sekunders gevinst.
Ifølge Berlingske har indsatsen for at give passagerne tog til tiden stået på længe. I øjeblikket er målet da også at halvere antallet af forsinkelser frem mod 2020.