Skolegården på Reventlow Lille Skole er fuld af farverige geometriske figurer, der er en del af undervisningen.
Hvor ligger Skive? Altså ikke den, man skyder til, men byen i Jylland. Svaret kan gives på flere måder, men på Reventlow Lille Skole kan man stille sig på Skive i den ene side af skolegården.
Elever og lærere har nemlig i fællesskab malet et Danmarkskort på skolegårdens asfalt.
Her kan man se, hvor store de forskellige landsdele er i forhold til hinanden, og hvor langt der er fra Lilleskolen til Skive eller Gilleleje.
På Reventlow Lille Skole bruger man forskellige læringsprocesser, som bl.a. blev kendt gennem TV-programmet Skolen verdensklasse på 100 dage.
Nogen børn lærer bedst ved at få tingene gennemgået på tavlen, andre lærer bedre ved at høre læreren fortælle og forklare, og så er der de børn, der lærer bedst ved selv at prøve at gøre tingene. Derfor har man brugt adskillige undervisningstimer på projektet i skolegården.
De mange farvestrålende geometriske figurer kan bruges til flere formål. Man kan selvfølgelig bruge dem til at undervise i geometri, men farverne kan også bruges i forbindelse med undervisning i engelsk og tysk. Da der males et tal i hver enkelt figur, kan en del af matematikundervisningen også henlægges til skolegården.
- Vi har valgt at bruge tre dage på at male kort og figurer i skolegården, siger skoleleder Mette Green, Reventlow Lille Skole.
I løbet af de tre dage har elever og lærere også givet skolens skib, der står på legepladsen en kærlig hånd, lidt som og nyt træ samt en klat maling eller to.
A propos malerklatter, blev en del af børnene mere eller mindre dekoreret i løbet af projektet, men dels er der tale om vandbaseret maling, og dels blev det hurtigt tørret af.
- Vi får ikke bare et slutresultat, der hedder figurer og Danmarkskort, siger Mette Green. De fælles opgaver er også rigtig gode, når vores nye elever skal optages i det sociale fællesskab.
Den sidste af de tre malerdage blev brugt indendørs, da vejret ikke rigtigt duede til at male udendørs.
I stedet blev der fremstillet kongespil, eller vikingespil, som nogen kalder det.
- Det er rart for eleverne at få lov at fremstille noget med deres hænder, samtidig føler man større ansvar for de ting, man selv har været med til at lave, slutter Mette Green.