Skoleelever i Danmark og Tyskland bør fortælle hinanden om at leve midt i en coronakrise, mener KultKit.
LOLLAND Med grænsen mellem Tyskland og Danmark lukket på grund af covid-19 er det småt med blomstrende kulturprojekter mellem de to lande. Men det EU-støttede interreg-projekt KultKit er her stadig og vil gerne gøre en forskel i en anderledes tid.
Både gennem landsdelens biblioteker og hos Museum Lolland-Falster er man gået i gang med at dokumentere livet i en coronaramt landsdel, men på tværs af Østersøen er der også historier at fortælle, mener Louise Boye Moe, der er KultKit-koordinator i Lolland Kommune.
- Vi vil gerne gribe den bold, som bibliotekerne og museet har kastet, og være med til at indsamle historier på tværs af Østersøen, forklarer hun.
Skriver verdenshistorie
Især vil Louise Boye Moe gerne have de unge skoleelever til at deltage, og det kunne være gennem brevvekslinger med tyske unge på skoler syd for grænsen. KultKit-koordinatoren ved, at mange skoleelever skriver dagbog i denne tid for at huske, hvordan hverdagen var, og en sådan dagbog kan være springbrættet til at udveksle erfaringer.
- Der er jo ingen tvivl om, at vi sidder lige midt i en tid, hvor der bliver skrevet verdenshistorie, og hvor de forskellige lande griber begivenhederne an på vidt forskellige måder, siger Louise Boye Moe.
Derfor vil man sikkert have oplevelser, der er vidt forskellige i de to lande, men samtidig også en masse ting, som man er fælles om. Hvordan er den tyske skoledag sammenlignet med en dansk, hvad har det betydet for fritidslivet, og hvad laver egentlig de unge i Tyskland i denne tid.
KultKit støtter projekter, der kan medvirke til, at der skabes dansk-tysk kultur- og sprogudveksling på en ny måde. Initiativer, hvor børn og voksne fra de to lande mødes og lærer af og om hinanden. Det kan være på sportsbanen, i teatersalen, på skolebænken eller et helt fjerde sted.
Alle projekter og alle, der har interesse i at være med til at skabe et aktivt og grænseoverskridende samarbejde, kan søge støtte. Borgere, foreninger, grupper, statslige og private skoler, børnehaver, institutioner, interessegrupper og mange flere.
Man kan læse mere om KultKit på internetsiden kultkit.eu, hvor der også er kontaktoplysninger.
KultKit skaber forbindelsen
Med den faste forbindelse endelig på vej og med et sluttidspunkt i horisonten - selv om der endnu er nogle år - er det kun blevet endnu mere aktuelt at binde de to områder sammen. Her kan projekter gennem KultKit være med til at styrke samhørigheden.
Louise Boye Moe håber, at nogle af områdets skoleklasser har lyst til at kaste sig ud i et sådant projekt, og hun hjælper gerne så meget som muligt.
- Interesserede skoler henvender sig til os, og så skal vi nok sørge for at skaffe forbindelser på den tyske side, siger hun. Korrespondancen kan bruges både som tysk og engelsk-undervisning, og der er også tyske skoler, der har dansk-undervisning. Der er altså rig mulighed for at inddrage et projekt i undervisningen.
Alle kan være med
Håbet fra KultKit er så, at noget af denne viden, som bliver skabt i projekterne, kan gemmes og gøres offentlig på et senere tidspunkt.
Det behøver heller ikke nødvendigvis kun være skoleklasser, der søger om at skabe en forbindelse på tværs af landegrænserne. Det kan også være museer, de lokalhistoriske arkiver eller andre. Det er næsten kun fantasien, der sætter grænser - og det kræver bare en projektansøgning.