LOLLAND: Udsigten til, at Lolland Kommune får en ekstraregning på forventede 4,5 millioner kroner fra trafikselskabet Movia for kørslen her i 2023, og skal betale 5,1 millioner kroner ekstra for kørslen i 2022, har ført til, at byrådsmedlem Tine Vinther Clausen (V) vil have samarbejdet op til politisk debat.
Teknisk udvalg, som hun er formand for, får i løbet af foråret en analyse af området, og skal så drøfte, hvad kommunen gør, når den kan slippe fri, lød det fra udvalgsformanden i Folketidende.
Men Lolland Kommune kan slet ikke skippe Movia, gør Lolland Kommunes tidligere tekniske direktør, Bjarne Hansen, opmærksom på:
Lovbeslutning, truffet af Folketinget
- Der er ikke tale om et samarbejde, men en lovbeslutning truffet af Folketinget. Så når Tine Vinther Clausen siger, at ”samarbejdet må op til politisk debat" må det bero på mangelfuld, faktuel viden på området.
- Det er lovreguleret, at al kollektiv bustrafik skal udføres af regionale busselskaber - hos os altså Movia. Det er ikke bare et samarbejde med mulig opsigelse. Derimod kan politikerne beslutte serviceniveauet i den lokale, åbne kørsel, altså busruter og køreplantimer, gør Bjarne Hansen opmærksom på.
- Og jeg tror, at når udvalgsformanden nævner 2027, som et tidspunkt, hvor kommunen kan forlade Movia - hvad den altså ikke kan - så er det fordi, at der nok skal være en ny udbudsrunde af kørslen der. Men "samarbejdet" med Movia er ikke til genforhandling i 2027, tilføjer han.
Har vi prøvet
Bjarne Hansen nævner videre, at Lolland Kommune i en årrække faktisk fik penge tilbage fra Movia, og han mener i øvrigt ikke, at man kan gør Movia ansvarlig for det dalende passagertal.
- Da jeg var ansat i kommunen, fik vi løbende budgetopdateringer fra trafikselskabet, så vi var forberedte, siger han.
Kommunen har dog mulighed for at sige, at den selv vil stå for skole- og svømmekørsel, oplyser Bjarne Hansen.
- Det har vi prøvet. Så kørte der en skolebus forrest, bag den en Moviabus og så en minibus med specialelever, men skoleleverne og de almindelige passagerer kunne sagtens være i samme bus.
Bekendtgørelse af lov om trafikselskaber
Kapitel 1
Trafikselskabers etablering, organisering og finansiering m.v.
Trafikselskabers etablering
§ 1. Hvert regionsråd etablerer et eller flere trafikselskaber, jf. dog stk. 2. Hver kommune deltager i ét trafikselskab. Et trafikselskab kan omfatte kommuner i to regioner, hvis regionerne grænser op til hinanden. Trafikselskaberne er omfattet af § 60 i lov om kommunernes styrelse.
Stk. 2. I Region Sjælland og Region Hovedstaden etableres kun ét samlet trafikselskab, der dækker de to regioners geografiske område, bortset fra Bornholm, hvor Bornholms Regionskommune varetager de opgaver, der efter denne lov påhviler trafikselskaberne.