Annonce
Lolland

Holder øje med færgeudvikling

Foto: Jan Knudsen, arkivfoto

Ø-kontaktudvalget vil monitorere, om og hvordan øboer rammes af færgebesparelser.

SMÅØERNE Beboerne på småøerne har ikke opgivet kampen mod besparelserne på færgedriften til Fejø, Femø og Askø.

Omend byrådet torsdag vedtog budgetforliget, hvormed overfartstiden forlænges, vil Ø-kontaktudvalget, som består af småøsbeboere, følge udviklingen. Det fortæller formand Anne-Grethe Laursen.

- Vi vil holde øje med, om besparelserne bliver effektueret i det omfang, man har sagt, ved at se på regnskaberne for færgefarten og opgørelser over brændstofforbrug, siger hun.

Ved at forlænge sejltiden til Fejø med tre minutter og med fem til Askø og Femø, så turene bliver på henholdsvis 18, 30 og 55 minutter, skulle man, foruden 462 færre tons udledt CO2, spare 25-30 procent af brændstoffet.

Det svarer til 680.000 kroner, som øboerne vil sikre sig faktisk realiseres.

Ø-kontaktudvalget vil også være opmærksomme på, hvordan øboerne berøres af ændringerne.

- Vi vil på øerne samle op på henvendelser fra folk, der bliver påvirket, så vi kan lave statistik på det, siger Anne-Grethe Laursen.

De nye overfartstider vil ifølge Lolland Færgefart ikke gælde pendlerafgange. Mellem cirka 5 og 7 og igen mellem 15 og 16.30 vil Fejøfærgen tage turen på de normale 15 minutter, ligesom Femø får én morgen og én eftermiddagsafgang med normal fart.

Men en del øboere vil stadig blive ramt, mener Anne-Grethe Laursen.

- Når man bor på en ø, har man ikke nødvendigvis et job inden for normal pendlerperiode. Der er døgnvagter og skæve arbejdstider, så nogle vil jo blive berørt, og erhverv rammes også, siger hun og udtrykker også ærgrelse over ændringen i færgens beredskab.

Hvor disse har haft bemandet overnatning på øerne, så de hurtigt kunne fragte øboer til Lolland, droppes bemandingen nu. Undtagelsen er Femø-færgen, der kan anløbe alle øernes havne og fremover vil ligge i Kragenæs.

Ifølge Anne-Grethe Laursen er det flere gange sket, at tilskadekomne øboere er kommet til færgen og er blevet sejlet over, og selvom ambulancer snart kan komme til øerne hurtigere, er det også noget, man vil se på konsekvenserne af.

- Det er kritisk, at man ikke kan komme med færgen, hvis der er behov. Så vi vil følge op på, om beredskabet kommer til at fungere, så trygheden og sikkerheden ikke sættes over styr, siger hun om tiltaget, der vil spare kommunen 660.000 kroner årligt.

Ændringerne træder i kraft ved årsskiftet. Det er aftalt, at bliver der overskud på færgedriften, skal det benyttes på området.

  • Foto: Jan Knudsen, arkivfoto
Annonce
Lolland

Vil afværge lokal katastrofe: - Der er et kæmpe arbejde foran os

Maribo

Var selv med til at lukke dem: Nu var han med til åbningen af en ny

Annonce
Annonce
Dølle

Så er vi i gang: Gobs fyrede op under festen i Markedsteltet

Dølle

Harske Hubbi går efter Dølle-rekord

Dølle

Unge Dølle-veteraner: Der er nok mange, der pjækker i morgen

Indland

Messerschmidt måtte aflyse 1. maj-møde på grund af sikkerhed

Guldborgsund

Chok, chok, chok fra Vestlolland

112

Uvenner ude på marken: Fik slag i hovedet

Maribo

Var selv med til at lukke dem: Nu var han med til åbningen af en ny

112

Hurtigt personale fik slukket brand

Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Indland

86.000 danskere er afhængige

Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris

Guldborgsund

En kongelig propel er landet på Dølle

112

Snuppet med stor mængde narko: Skjult i hemmelige rum i bilen

Sport

NFH-semifinalemodstander fundet

Annonce
Annonce
Dølle

Så er markedspladsen åben

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Guldborgsund

Kampfly spottet over Falster: Her er forklaringen

Lokal nyt

Meget har ændret sig: Dette er nyt på Dølle

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Guldborgsund

Fagforeninger på 1. maj: Vi drukner i vores egen succes