Annonce
Transport

NYT PRES FOR DIREKTE TOG NAKSKOV-KØBENHAVN

Allerede i marts 2013 præsenterede Region Sjælland en vision for banetrafikken, hvor det blev nævnt, at "en oplagt mulighed er at etablere direkte forbindelser fra Nakskov til Hovedstaden." Og at Region Sjælland og borgerne skal have glæde af de muligheder, Femern-forbindelsen giver for en direkte baneforbindelse til Tyskland. "Den fremtidige betjening bør bestå af hurtige regionaltog med flere stop i Region Sjælland og mere direkte tog med højere hastighed med et stop i Region Sjælland", lød det. De ønsker presser regionen nu på for at få opfyldt. Tegning: Region Sjælland
Regionen sender brev til transportministeren med en klar opfordring.

NAKSKOV: Togpasagerer fra Nakskov, der skal til København, skal skifte tog i Nykøbing. Men sådan behøver det ikke at være.

Regionsrådsformand Heino Knudsen (S) har sammen med Christian Wedell-Neergaard (K), der er formand for udvalget for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde, skrevet et brev til transportminister Trine Bramsen (S) og slået et slag for at få direkte tog.

Anledningen er, at Transportministeriet er ved at forberede en kontrakt med DSB om de næste 15 års banebetjening - en kontrakt, der skal træde i kraft ved køreplanskiftet 11. december 2022. Og samtidig er staten i gang med at udarbejde den statslige trafikpkan, som beskriver, hvordan staten ønsker, at den fremtidige jernbanebetjening skal være.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Regionen er klar

I brevet understreger Heino Knudsen og Christian Wedell-Neergaard, at det er vigtigt med en attraktiv togbetjening i Region Sjælland - "Af hensyn til at mindske vores markante trængsel på vejene, accellerere den grønne omstilling og for at nedbringe transporttiden for vores borgere."

Og i den forbindelse nævner de ønsket om at få direkte tog fra Nakskov til København og fra Nykøbing Sjælland til København:

"Her vil sammenhængen mellem de statslige skinner og de regionale skinner på lokalbanerne kunne udnyttes bedre ved yderligere samdrift. Her er samarbejdet om betjeningen mellem Køge og Roskilde et godt eksempel til efterfølgelse. På den strækning varetager regionen betjeningen for staten, og har kunnet binde den sammen med den eksisterende lokalbane til glæde for både staten, regionen og passagererne. Region Sjælland er konkret klar til at varetage betjeningen på flere af de statslige banestrækninger."

Med på listen over ønsker er også, at der bliver maksimalt en times rejsetid mellem Nykøbing og København, og at der - når tunnelen åbner - bliver hurtige tog over Femern Bælt og "en mere lokal betjening af det nærmeste opland".

Artiklen fortsætter efter annoncen

Batteritog på vej

Ønskerne i brevet tager udgangspunkt i "Vision for banetrafikken i Region Sjælland", som regionen udarbejdede i marts 2013. Og ønsket om direkte tog mellem Nakskov og København og en rejsetid mellem Nykøbing og København på under en time blev i 2019 bakket op af Lolland-Falster Lovestorm.

Også Movia støtter ønsket.

- Det er oplagt, at man kan køre fra Nakskov til København, sagde plandirektør Per Gellert fra Movia i 2020 til Folketidende.

DSB har selv set på mulighederne og konkluderede i 2018, at det ville kræve, at Lollandsbanen blev elektrificeret. Det er alt for dyrt, vurderede Movia, men så en mulighed i at skabe samdriften mellem Lollandsbanen og DSB med batteridrevne tog.

- Med dem kan man elektrificere uden at opsætte ledninger. Så batteritog giver mulighed for samdrift, sagde Per Gellert også i 2020.

Fra statens side havde man også planer om at igangsætte et forsøg med batteritog i Jylland, men det ville tidligt kunne blive sat i gang i 2022, konstaterede Transportministeriet i 2020. Hvad der er sket siden, har det ikke været muligt at få oplyst fra Transportministeriet.

Lokaltog har dog allerede lanceret en plan om at indkøbe 18 batteritog. Dermed er det ikke urealistisk, at der inden for de kommende 15 år kan køres med direkte tog mellem Nakskov og København - hvis ellers DSB er med på den.

  • Allerede i marts 2013 præsenterede Region Sjælland en vision for banetrafikken, hvor det blev nævnt, at "en oplagt mulighed er at etablere direkte forbindelser fra Nakskov til Hovedstaden." Og at Region Sjælland og borgerne skal have glæde af de muligheder, Femern-forbindelsen giver for en direkte baneforbindelse til Tyskland. "Den fremtidige betjening bør bestå af hurtige regionaltog med flere stop i Region Sjælland og mere direkte tog med højere hastighed med et stop i Region Sjælland", lød det. De ønsker presser regionen nu på for at få opfyldt. Tegning: Region Sjælland
Annonce
Lolland

Fingrene væk! Turister vader ind og smadrer marken

Lolland

32-årig død i arbejdsulykke på havnen: Nu reagerer borgmesteren

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Kolleger i sorg: Lokal sognepræst død

Lokal nyt

Nyhed om præsts død har ramt hende hårdt: Han ringede hjem hver dag

Lolland

Fingrene væk! Turister vader ind og smadrer marken

Stubbekøbing

Sne over Lolland-Falster? Hvid nedbør rammer Sydhavsøerne

Guldborgsund

Efter påsat brand: Ejendomsmægler flytter hjem igen

Dølle

Snart går det løs: Hjælp os med dine vildeste Dølle-minder!

Guldborgsund

Lokal vinder guld ved stor konkurrence

Guldborgsund

Yngste nogensinde: 18-årige David gør lynkarriere

Sport

Bliver den største nogensinde på Lolland-Falster

Guldborgsund

Tyve løb med hele overskuddet

Indland

Politi: Kan tage måneder at finde brandårsag i Børsen

Guldborgsund

- Det er en prøveballon, mener Dølle-formand

Leder

Dragernes vagtskifte

112

Sprut-tyv tilbageholdt: Så blev han tosset

112

Mand er død efter frontalt sammenstød med lastbil

Politik

Overbevisende sejr efter kampvalg: Han er ny formand for Nye Borgerlige

Annonce
Annonce
Lolland

32-årig død i arbejdsulykke på havnen: Nu reagerer borgmesteren

Indland

Dansk Erhverv: Vi genopbygger Børsen uanset hvad

112

Kørte 135 km/t i 80-zone

Lolland-Falster

Efter kæmpe-brand: Nu hænger den i en tynd tråd

112

Femern-ansat mister benet efter arbejdsulykke

Indland

Se videoen: Ikonisk bygning i København er i flammer

Indland

Kæmpe uro i Venstre på Langeland: Fire ud af fem medlemmer skrider