Annonce
Lolland

- SKAL MAN LADE FALDE HVAD IKKE KAN STÅ?

Fire hold geografistuderende fra RUC fremlagde onsdag resultaterne af deres feltstudier i Rødbyhavn og Rødby. Her er det gruppen, som foreslog at bringe havet, stranden og havnen mere op i byens indretning, så man kan se, at Rødbyhavn er en havneby. Dermed mener de studerende, at bymiljøet bliver mere attraktivt for turister. Foto: Birgitta Andersen
Fire hold geografistuderende fra RUC provokerede og ruskede op, da de onsdag fremlagde resultaterne af to dages feltarbejde i Rødby og Rødbyhavn.

RØDBYHAVN: Onsdag eftermiddag fik Lolland Kommune og en lang række aktører på Sydkysten et ungt og ærligt blik på Rødbyhavn og Rødby som bymiljøer.

Efter to dages feltarbejde præsenterede fire hold geografistuderende fra RUC deres konklusioner for en sal fuld af medstuderende og lokale interessenter.

De 16 studerende har arbejdet på det nye Femern Videns- og Læringscenter i to dage på kurset "Geografi i praksis", og onsdagens fremlæggelse var en slags eksamen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I fire grupper har de undersøgt Femern-byggeriets indvirkning på og samspil med lokalsamfundet i Rødbyhavn, turismepotentialet i Rødbyhavn, klimapåvirkningerne på Sydkysten samt bymiljøet i Rødby.

Giv plads til havet

Det blev klart i hver af fremlæggelserne, at der var kastet et særdeles ærligt blik på de to byer fra et udefrakommende perspektiv.

De tre geografistuderende, der havde klimasikring som tema, havde haft fokus på stormfloden i 1872 - og om katastrofen kan indfinde sig på Sydlolland igen. Men de så også et potentiale for Sydlolland i den risiko. Foto: Birgitta Andersen

Klimagruppen redegjorde for, hvor galt en 100-års hændelse, som stormfloden i 1872, kan gå med de klimaforandringer, der forventes i fremtiden.

- Hvis det værste scenarie bliver opfyldt, er hele Sydlolland "done" (væk, red.). Men lad os da håbe, digerne holder, lød det fra gruppen, som fremlagde tre modsvar på denne truende klimakatastrofe.

Det første løsningsforslag var et ganske provokerende et af slagsen.

- Vores første forslag er simpelthen at give plads til havet. Det er måske lidt pessimistisk. Men måske man skal investere i andre nærliggende områder i stedet for Rødbyhavn. Der er jo masser af land på Lolland, hvor man kan bo, lød den barske besked.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Stort potentiale

De unge studerende havde dog også andre, mere positive løsninger på stormflodsproblematikken - blandt andet at bygge huse på pæle, som man ser det i Florida, eller opføre nye byggerier med højvandssikring indbygget, som man ser på Bach Gruppens nye hotel-forslag til netop Rødbyhavn.

Hvis man gerne fortsat vil bo i Rødbyhavn, trods risikoen for fremtidige stormfloder, må man tænke kreativt, lød opfordringen fra de studerende. Foto: Birgitta Andersen

Derudover foreslog gruppen også, at Lolland Kommune gør en dyd ud af nødvendigheden og laver hele Sydlolland om til et såkaldt "storymap" museum - en attraktion, som bruger landskabet til at fortælle historien om klimasikring og stormfloder.

I stedet for eksaminerende lærere blev de studerende "grillet" af et panel bestående af udviklingschef i Region Sjælland Thomas Aarup Larsen, souschef i Strategi og Politik i Lolland Kommune Henrik Madsen, chefkonsulent i Lolland Kommune Mette Boje Madsen (der har arbejdet med byfornyelsesprojekterne i de to byer, red.) samt projektleder i Femern Belt Development Bo Bresson.

- I har tegnet nogle ret voldsomme scenarier. Og det er jo skønt med sådan nogle provokationer, så vi kan reflektere lidt over: "Er det nu klogt, det vi har gang i?", sagde elevernes underviser fra RUC Thomas Skov Grindsted som oplæg til panelet.

Det er jo skønt med sådan nogle provokationer, så vi kan reflektere lidt over: "Er det nu klogt, det vi har gang i?"

Thomas Skov Grindsted, underviser i geografi på RUC

- Jeg føler mig ikke provokeret. Men jeg har på fornemmelsen, at det ikke står så galt til i Rødbyhavn, hvor man har en stærk kystsikring i sammenligning med mange andre byer, sagde Henrik Madsen fra Lolland Kommune om skrækscenariet.

Panelet stillede kritiske spørgsmål, men roste også de geografistuderende for at komme med friske øjne og se udviklingspotentialet i Rødbyhavn og Rødby fra en anden vinkel. Foto: Birgitta Andersen

- Jeg hæfter mig ved, at I mener, her er et potentiale i attraktioner. Det synes jeg er spændende, sagde han.

- Udfordringer skaber potentiale. Så I har et fantastisk potentiale her, lød svaret fra en af de studerende.

- Kystdirektoratet har jo været ude med, at vi i fremtiden skal arbejde mere med "Lad falde, hvad ikke kan stå"-tanken med nogle byer, og så prioritere vores krudt andre steder, konstaterede Thomas Aarup Larsen, udviklingschef hos Region Sjælland.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Grim grafitti

Flere af de andre grupper fortalte om et noget dystert førstehåndsindtryk af Rødby og Rødbyhavn. Igen og igen blev de mange tomme huse og butikker i hovedgaderne nævnt som en kedelig oplevelse. De studerende havde talt tomme butiksvinduer og huse i hovedgaderne, og det var ikke ligefrem opløftende tal. Men der var også bud på løsninger.

Én gruppe studerende ønskede, at Femern Village og Rødbyhavn smeltede mere sammen i en sameksistens, så butikker og foreningsliv i Rødbyhavn og projektets medarbejdere, der bor i tunnelbyen, kunne lukrere mere på hinanden undervejs i projektet.

- Der skal åbnes mere op for barriererne mellem Village og byen - både de fysiske og de psykiske, lød forslaget fra gruppen, der behandlede Femernprojektets indvirkning på Rødbyhavn som lokalsamfund. Foto: Birgitta Andersen

- Det kunne godt være, at man i opstarten af andre store anlægsprojekter skulle tænke samspillet med lokalområdet mere ind, før man gik i gang, funderede projektleder hos Femern Bælt Development Bo Bresson.

En anden gruppe ville brande Rødbyhavn mere som havneby, og hive strandnatur og havneromantik mere op i byen.

- Vi kunne slet ikke fornemme, at vi var i en havneby, da vi gik oppe i hovedgaden, påpegede en af de studerende, der dog kunne se et stort potentiale i at bruge naturen og Østersøstien til at forbinde havn, by og strand.

Vi kunne slet ikke fornemme, at vi var i en havneby, da vi gik oppe i hovedgaden

Geografistuderende om tur ned ad Havnegade i Rødbyhavn
Artiklen fortsætter efter annoncen

Gågade i Rødby

Gruppen, som havde været en tur på Østergade i Rødby havde også registreret mange lukkede butikker, meget gennemkørende trafik, utryghedsskabende afspærringer med grim grafitti og manglende opholdsoaser.

De foreslog at lave et rekreativt byrum i Østergade ved at samle de få butikker, der er tilbage i byen, så de ligger samlet og kan støtte hinanden.

Gruppen her ville fjerne biltrafikken fra Østergade i Rødbyhavn og gøre mere plads til opholdsoaser og butiksliv i en gågade. Foto: Birgitta Andersen

Desuden foreslog de studerende, at Østergades østlige del gøres til gågade, og at den vestlige del gøres til ensrettet gade med god plads til gående og cyklister. Desuden mente de, at det ville være en god ide at lave seniorboliger i nogle af de tomme huse, som ligger tæt på indkøbsmulighederne i centrum af byen.

- En ting er helt sikker: Der bliver masser at arbejde videre med for geografer i fremtiden, konstaterede de studerendes underviser Thomas Skov Grindsted.

  • Fire hold geografistuderende fra RUC fremlagde onsdag resultaterne af deres feltstudier i Rødbyhavn og Rødby. Her er det gruppen, som foreslog at bringe havet, stranden og havnen mere op i byens indretning, så man kan se, at Rødbyhavn er en havneby. Dermed mener de studerende, at bymiljøet bliver mere attraktivt for turister. Foto: Birgitta Andersen
  • De tre geografistuderende, der havde klimasikring som tema, havde haft fokus på stormfloden i 1872 - og om katastrofen kan indfinde sig på Sydlolland igen. Men de så også et potentiale for Sydlolland i den risiko. Foto: Birgitta Andersen
  • Hvis man gerne fortsat vil bo i Rødbyhavn, trods risikoen for fremtidige stormfloder, må man tænke kreativt, lød opfordringen fra de studerende. Foto: Birgitta Andersen
  • Panelet stillede kritiske spørgsmål, men roste også de geografistuderende for at komme med friske øjne og se udviklingspotentialet i Rødbyhavn og Rødby fra en anden vinkel. Foto: Birgitta Andersen
  • - Der skal åbnes mere op for barriererne mellem Village og byen - både de fysiske og de psykiske, lød forslaget fra gruppen, der behandlede Femernprojektets indvirkning på Rødbyhavn som lokalsamfund. Foto: Birgitta Andersen
  • Gruppen her ville fjerne biltrafikken fra Østergade i Rødbyhavn og gøre mere plads til opholdsoaser og butiksliv i en gågade. Foto: Birgitta Andersen
Annonce
112

Bragede sammen: 23-årig kvinde kørt på sygehuset

Lolland

Her holder børnene fri store bededag

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Kørte med tog ind i Ukraine: - Man mærker mest krigens nærvær på stemningen

Guldborgsund

Møder stor kritik: - Generelt virker det farligt

Guldborgsund

Nu igen: Vej bukker under for vand

Indland

28-årig røver Rema 1000 med økse og går på bodega

112

Bragede sammen: 23-årig kvinde kørt på sygehuset

Lolland

Her holder børnene fri store bededag

Lolland

Øget med millioner: Christen bag stor fremgang

Sport

Bombe i Nordfalster - cheftræner færdig til sommer

Guldborgsund

Hvad skal vi grine af til sommer? Revyfolk kæmper med teksterne

Indland

Mand er faldet fra kran under arbejde i København

Lolland

Dinosaur-lorte under lup: Evolutionsmuseet udstiller forstenede fækalier

Vejret

Vågnede op til haglvejr - men forude venter 23 grader

112

Politiet efterlyser: Har du set Mathias?

Indland

Medicinrådet anbefaler medicin til behandling af uhelbredelig brystkræft

Indland

Vil du også gøre det? Seks ud af 10 vil sætte hveder på bordet

Annonce
Annonce
112

Afsløret i bussen: Der var ulovlige stoffer i poserne

112

Område ved fjord afspærret efter fund i vandet

Udland

Biden underskriver Ukraine-pakke og lover nye sendinger straks

Sport

Skuffet Wulff efter nederlag: - Fatter slet ikke at vi kan tabe den kamp

112

Tre anholdt: Narkohunden Alfa opsnusede et halvt kilo kokain

Maribo

Flytter butik væk fra Rødby: Men åbner i Maribo

Lolland

Gør dig klar: Her sætter de prisen ned på brændstof