Det er vanvittigt, hvad der kommer af nyt på automessen i Genève. Vi viser her de 53 vigtigste køretøjer set med danske øjne.
Her er alle de nye biler, der blev vist på Genève International Motor Show 2019 - eller GIMS Tendensen er (naturligvis) klar: Alle er på vej med elbiler i den ene eller anden forstand, men der er også plads til vilde hyperbiler, potente hverdagsracere og lanceringer af helt normale biler, som kommer til at sælge i 1000-vis herhjemme.
Vi har dog valgt at tage udgangspunkt i de mærker, som vi bedst kender herhjemme, selv om der også var mange interessante og ambitiøse elbiler fra mindre producenter, vi aldrig har hørt om i Danmark.
ALFA ROMEO
Hos Alfa Romeo er man ikke helt klar til at lancere elbiler, men til gengæld viser de den nye plugin-hybrid Tonale. Det er et temmelig smukt køretøj - muligvis smukkere end sin storebror.,, og den er umiskendeligt med flere henvisninger til tidligere modeller.
Nye 2,0 turbomotorer med 280 hk til Alfas SUV
Den årlige opdatering til hatchbacken, samt en ny Veloce-model
Giulia og Stelvio Quadrifoglio Alfa Romeo Racing Specialudgaver med henvisninger til F1-racing - og formentligt også køreegenskaber derefter.
ALPINA
Den nye 7-serie fra BMW skal i vanlig stil naturligvis have en vild Alpina-udgave.
ASTON MARTIN
Aston Martin viste en ny, rent elektrisk luksus-SUV - desværre kun en konceptbil, men det legendariske navn forpligter. Bilen kan komme på gaden i 2022.
Briterne overraskede med afsløringen af en Vanquish, som er en reel konkurrent til for eksempel McLaren 720S og Ferrari 488.
Astons tredje centermotorbil blev vist i Genève - men som navnet antyder, er det ikke en produktionsklar bil.
Første visning af bilen, som skal være den ultimative trackday bil. De har haft travlt, briterne.
AUDI
Den nye mini e-Tron SUV fra Audi blev vist i en næsten produktionsklar model i Genève. Den er klar til salg i 2020.
Debut til let faceliftet TT med femcylindret motor med 400 hk, som kommer til salg allerede i april.
BENTLEY
Bentley viste en ny Speed-version af deres SUV. Den er nu, officielt, verdens hurtigste på baggrund af motoren med 635 hk - som naturligvis er en 6,0 l. W12.
BMW
Den nye kæmpestore SUV X7 fik sin globale motorshow-debut i Genève.
Det nye, enorme kølergitter er blot en lillebitte del af historien om den nye limousine.
BUGATTI
En specialbygget hyper-coupe, der har fået stemplet som verdens dyreste bil - pris 11 millioner Euro.
Lidt ekstra krydderi til en i forvejen voldsom hyperbil med vild præstationer.
CITROEN
Nuttet lille bybilskoncept. To-sædet elbil, som er mindre end end Smart og som med sin begrænsede rækkevidde heller ikke er beregnet til meget andet end storbykørsel. En slags lille, moderne 2CV, som vi måske ser på gaden inden 2025.
Cupra er nu et selvstændigt mærke under Seat. Formentor er deres første egenproducerede bil. Det er en plugin med 245 hk.
FERRARI
Se hvad der er sket med 488 GTB! Den har fået en F40-lignende makeover - og vi kan godt li' den.
FIAT
Fiat Concept Centoventi: Fiat kalder selv deres nye koncept for en folkelig elbil. Den er bygget op, så man helt selv kan bestemme udseendet, rummelighed og rækkevidde og ændre det hjemme i garagen med tilkøbselementer. Man bestemmer også selv, om den skal være åben eller lukket med hardtop. Rygtet siger i øvrigt, at den kommende Panda skal baseres på Centoventi.
FORD
Ikke til stede.
HONDA
Husker du den nuttede elkonceptbil fra Honda? Nu er konceptet blevet justeret, og i Genève viste de en bil som svarer til 98 procent af den produktionsklare bil. Vi ved om den, at den der er fokus på køreoplevelsen, og at den nok kommer i 2020.
HYUNDAI
Var ikke på 2019 Genève motor show.
JAGUAR
Var egentlig ikke til stede, men deres I-Pace blev kåret til Årets Bil i Europa og fik dermed alligevel stor opmærksomhed.
KIA
En modig og ret fed Tesla-rival fra koreanerne.
KOENIGSEGG
I vanlig stil er Koenigsegg ikke specielt diskrete med deres biler. Med Jesko er der mulighed for at køre i en bil med 1500 hk. Det er angiveligt den sidste bil de nogensinde laver, som kører på rent brændstof.
LAMBORGHINI
Ja, den kan åbenbart sagtens blive vildere. Denne gang som åben version, hvis du alligevel ikke skal bruge din dyrt indkøbte toupé.
Svaret til hvordan du opgraderer din Huracan, hvis du synes at den er ved at blive en smule hverdagsagtig.
LAND ROVER
Intet fra Land Rover.
LEXUS
Lexus findes stadigvæk derude, selvom de ikke sælges i Danmark mere. Der var europæisk debut til en ny cabriolet med blød overdel - indtil videre er den udelukkende en konceptmodel
Der var også Euro-debut til østens svar på en M3. Hold godt fast!
MASERATI
Den hurtigste SUV fra Maserati, stopper først accelerationen ved 299 km/t. Det skal jo heller ikke blive for voldsomt.
MAZDA
Første kig på den crossover, som skal fylde hullet mellem CX-3 og CX-5
Jeps, den fine MX-5 har 30-års jubilæum, og kommer som specialudgave i en lys, orange roadsterversion - men kun i begrænset antal.
Europæisk debut i Genève til den seneste udgave af Mazdas udgave af en japansk VW Golf-konkurrent.
McLaren
Simpelthen en 720, som har smidt toppen. Det kan vi jo godt li'.
Mercedes-Benz
En mere varevognsagtig profil til det nyeste/kommende medlem af A-klasse-familien.
Blot et lille facelift til Mercedes' populære SUV, og der kommer nu mild hybrid i massevis.
Også en lille facelift til den store benz-varevogn. Og så kommer der en rent elektrisk udgave - med navnet EQV - måske omkring årsskiftet.
Ny udgave med blød top af Mercedes' vildeste GT.
MITSUBISHI
Nyt koncept og studie, som giver et bud på de kommende generationer af SUV'er og Mitsubishis plug-in-modeller. Hold fast i konceptet Mitsubishi, det ser godt ud.
De har ikke meget held med bilen i Danmark, men der er ny teknologi og look til den mest kompakte Mitsubishi crossover på markedet.
NISSAN
Flere nævner denne bil som en karikeret udgave af den kommende Qashqai, og den blev altså også vist i Genève
Når der står Nismo sammen med en Nissan, så bliver det som regel interessant. Her er der europæisk debut til en elektrisk Leaf-racerbil.
OPEL
Intet fra PSA-koncernens (Citroën og Peugeots) nye erhvervelse.
PEUGEOT
Verdenspremiere for Peugeots supervigtige 208 - og den er krydret med den ren elektriske e-208 elektriske, som også skal konkurrere i Polo-klassen.
Når Peugeot bruger Plug-In. så er det for at give bilerne ekstra power. Det er i hvert fald tilfældet med dette koncept, hvor en benzinmotor med to elektriske motorer giver mulighed for en ca. 40 km. på ren el og en topfart på 250 km/t.
PININFARINA
Bilen har fire elmotorer, som giver den (hold nu fast) 1900 hk! Det hjælper den da også fra 0-100 km/t på blot to sek., og de 2300 Nm drejningsmoment kommer fra fire elektriske motorer. Og så er den smuk.
PORSCHE
Den nye 992-æra har smidt toppen til ære på gæsterne i Genève 2019 Genève.
Det er back-to-basics, når Porsche viser deres mest prisvenlige sportsvogne og deres nye stil i 2019.
RENAULT
Det er femte generation af Clio, som var den store nyhed på Renault-standen. På tide efter et par år uden de helt store nyheder.
SEAT
Endnu en bil, som er beregnet på storbylivet. Denne gang er konceptet fra Spanien, og det skal være en slags delebil i elektronisk udgave.
Som en del af VW-koncernen får man adgang til visse teknologier - og mulighed for at lave spændende koncepter. Dette er Seats søstermodel til VWs også interessante ID Range. Den skulle have en rækkevidde på 418 kilometer - og ser ret produktionsklar ud.
SKODA
Det var muligt at se nærmere på den kommende elektriske crossover coupé fra Skoda.
Verdenspremiere på den mindste SUV fra Skoda SUV til dato - nemlig den nye Arona-klon med navnet Kamiq
SSANGYONG
Koreanerne, som har lavet det, der engang blev kaldt for en af verdens grimmeste biler, men deres nye 2019-SUV skal udfordre Qashqai og andre crossovers.
SUBARU
Det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ve' det. Men den nye Subaru er ny fra inderst til yderst. Den blev vist i Genève, men var allerede i USA sidste sommer.
TOYOTA
Toyota GR fik comeback til sommer efter 17 års pause. Konceptbilen fik verdenspremiere ved den internationale biludstilling i Genève.
VOLKSWAGEN
Ja, VW viser en vild og lidt gakket elektrisk beach buggy - altså en strandbil, der kører på el.
Der er ikke sket meget, men lidt mere teknologi og er lidt skarpere, så Passat er klar til at træde ind i 2020 uden at virke for gammeldags.
En Golf R på stylter er kommet til verden - VW har givet den nye T-Roc R 300 hk - det er meget i en lille crossover.
Verdenspremiere på VW Caravelle anno 2020 i version 6.1.
VOLVO
Teknisk set var Volvo ikke til stede. Men det selvstændige søskendemærke Polestar veg ikke tilbage for at vise Polestar 2.
Genève-bilshowet foregår den 7.-17. Marts 2019.