Det er med glæde og en vis ængstelse, at caféer og restauranter er genåbnet.
NYKØBING Torvet er igen fyldt med borde, stole og bænke tilhørende cafeerne ved siden af, og langt de fleste restaurationer har taget imod muligheden for at åbne efter måneders nedlukning.
Det er en hårdt prøvet branche, der får brug for kunderne. Heldigvis har de allerede fra mandag støttet op. Sådan lød det samstemmende fra de caféejere, Folketidende tirsdag mødte.
På Café Trekanten på Slotsbryggen var der allerede mandag aften fuldt hus ved bordene, og mange er søde til at reservere borde et par dage frem. Frem for at aflyse større arrangementer har rigtig mange i stedet valgt at fremrykke dem, forklarer Emilie Poulsen.
Hun har stået i cafeen alene under lockdown-perioden og serviceret med takeaway. Det er et initiativ, som er taget rigtig godt imod. Imens har servicering med drikkevarer stået stille, og det er rart at kunne få det i gang igen, siger hun.
Emilie Poulsen er glad for, at afstandskravet er lempet til to kvadratmeter per kunde frem for fire. I og med at cafeen har mange kanter og vinkler, ville det være svært at indrette.
- Det er en lempelse, der betyder, at vi har kunnet åbne. Ellers var det ikke rigtig en mulighed, siger hun.
Hun har glædet sig særligt til at opleve atmosfæren på stedet, når der er gæster. Det er noget andet, når de sidder ved bordene i forhold til blot at komme forbi og hente en pose mad.
På samme tid glæder hun sig også over at have fået sine kolleger tilbage. De fleste har været hjemsendt i perioden, men nu begynder enkelte at komme tilbage.
På The Burger har ejer Ali Avci fået alle borde og stole ud på det nye torv. Og nu mangler han egentlig bare solen, så kunderne får lyst til at tage et hvil.
- Turisterne mangler, kan jeg mærke. Men vi håber, at det bliver bedre, siger han, hvis forretning har haft meget stor glæde af en succesfuld takeaway-periode.
- Antallet af takeaway-bestillinger er gået op, og det betyder, at vi har kunnet klare os igennem nedlukningen, siger Ali Avci.
I dag er stort set alt personale tilbage på arbejde på cafeen, oplyser han.
Hos Ritz oplever medejer Sadie Christiansen også, at kunderne bakker op ved at bestille bord. Lige nu skal man henvende sig ved baren for at bestille sin mad, men fremover håber hun, at et nyt system med betaling med QR-koder ved bordene kan virke.