Annonce
Femern

Femern-projekt tog første spadestik på Femern

Ud for Femerns kyst er man godt i gang med projektet. Foto: Claus Hansen

Mandag blev første spadestik på Femern-tunnelen taget på tysk side.

FEMERN Femerntunnel-projektet er nu blevet skudt officielt i gang, også på tysk side.

Den danske transportminister, Benny Engelbrecht (S), Enak Ferlemann fra den tyske forbundsregering, Slesvig-Holstens transportminister, Bernd Buchholz, administrerende direktør i Sund & Bælt, Mikkel Hemmingsen, og direktøren i Autobahn GmbH, Stephan Krenz, tog første spadestik til projektet på Femern.

Hvor spadestikket på den danske side i begyndelsen af året var digitalt og hver for sig, kunne de ovenstående i går mødes til et rigtigt spadestik på byggepladsen i Puttgarden.

Transportminister Benny Engelbrecht glæder sig over, at der er kommet fart på infrastrukturprojektet i Tyskland.

- Femern Bælt-forbindelsen er et utrolig vigtigt anlægsprojekt for både Danmark og Tyskland, ja, for hele Europa. Det er en milepæl i den efterhånden mangeårige historie om Femern Bælt-forbindelsen, og jeg er glad for, at vi i dag har sat spaden i jorden i Puttgarden, så vi nu arbejder på begge sider mod det fælles mål.

Oprindelig skulle projektet være startet i 2008.

- Det vidner om, som Bernd Buchholz sagde, at vi er tålmodige mennesker i Danmark. Jeg har altid vidst, at den her dag ville komme. Den tyske beslutningsproces er bare langsommelig. Jeg har arbejdet med mange spørgsmål i grænselandet, blandt andet som formand for Sydslesvigudvalget, og været med til at give bevillinger til små projekter om skoler og daginstitutioner til det danske mindretal. Og der må man bare sige, at de små ting som brandgodkendelser, brandsikring og myndighedsgodkendelser: Det er bare langsommeligt i Tyskland. Når det er det på en daginstitution, kan det ikke undre mig, at det også er det på et projekt som det her, fortæller Benny Engelbrecht.

Enak Ferlemann, parlamentarisk statssekretær i Forbundsministeriet for Transport og Digital Infrastruktur, lagde vægt på det afgørende i at fjerne flaskehalse i det europæiske vejnet.

- Femern-tunnelen bliver et af årtiets største og mest betydningsfulde transportinfrastrukturprojekter i Europa. Forbindelsen mellem regionerne København - Malmø og Hamborg, som begge er vigtige i forhold til økonomi og videnskab, gøres betydeligt hurtigere. Således nedbringes rejsetiden i tog fra Hamborg til København til kun to og en halv time, som er et vigtigt signal for jernbanen som transportmiddel i det 21. århundrede, fortæller han.

Til stede var også borgmesteren i Lolland Kommune, Holger Schou Rasmussen (S), der også er glad for, at projektet er i gang på den anden side af Femern Bælt.

- Det skaber ro i maven, at tyskerne er i gang og klar. Det var også vigtigt for Femern A/S at vise, at man er klar, og der er god stemning herovre, fortæller han.

Spadestiks-arrangementet lagde ud med taler af statssekretæren og ministrene. Foto: Claus Hansen
Der var stor interesse for spadestikket fra tysk presse. Foto: Claus Hansen
Transportminister Benny Engelbrecht (S) fortalte i sin tale om, at projektet ikke bare er et dansk-tysk projekt, men et europæisk projekt. Foto: Claus Hansen
De fem, der tog de første spadestik, var transportminister Benny Engelbrecht (S) sammen med statssekretæren i Forbundstransportministeriet, Enak Ferlemann, Slesvig-Holstens transportminister, Bernd Buchholz, administrerende direktør i Sund & Bælt, Mikkel Hemmingsen, og direktøren i Autobahn GmbH, Stephan Krenz. Foto: Claus Hansen
Blandt tyske beslutningstagere har man været forlegen over, at den endelige godkendelse af projektet har trukket ud, fortæller Benny Engelbrecht. Foto: Claus Hansen
Pressefolk fra 15 tyske medier deltog i spadestikket. Foto: Claus Hansen
Borgmestrene fra både Lolland og Femern kommuner var også inviteret. Her er det Holger Schou Rasmussen (S). Foto: Claus Hansen
De fem spader til spadestikket var særligt lavet hos en autolakerer i Oldenburg. Foto: Claus Hansen
Den kommende landindvinding på Femern i forbindelse med projektet er på 13 hektar. Foto: Claus Hansen
På tysk side er selve byggepladsen blevet gjort klar. Foto: Claus Hansen
. Foto: Claus Hansen
. Foto: Claus Hansen
Claus Hansen Foto: Claus Hansen
. Foto: Claus Hansen
. Foto: Claus Hansen
. Foto: Claus Hansen
. Foto: Claus Hansen
. Foto: Claus Hansen
. Foto: Claus Hansen
. Foto: Claus Hansen
. Foto: Claus Hansen
. Foto: Claus Hansen
. Foto: Claus Hansen
. Foto: Claus Hansen
. Foto: Claus Hansen
  • Ud for Femerns kyst er man godt i gang med projektet. Foto: Claus Hansen
  • Spadestiks-arrangementet lagde ud med taler af statssekretæren og ministrene. Foto: Claus Hansen
  • Der var stor interesse for spadestikket fra tysk presse. Foto: Claus Hansen
  • Transportminister Benny Engelbrecht (S) fortalte i sin tale om, at projektet ikke bare er et dansk-tysk projekt, men et europæisk projekt. Foto: Claus Hansen
  • De fem, der tog de første spadestik, var transportminister Benny Engelbrecht (S) sammen med statssekretæren i Forbundstransportministeriet, Enak Ferlemann, Slesvig-Holstens transportminister, Bernd Buchholz, administrerende direktør i Sund & Bælt, Mikkel Hemmingsen, og direktøren i Autobahn GmbH, Stephan Krenz. Foto: Claus Hansen
  • Blandt tyske beslutningstagere har man været forlegen over, at den endelige godkendelse af projektet har trukket ud, fortæller Benny Engelbrecht. Foto: Claus Hansen
  • Pressefolk fra 15 tyske medier deltog i spadestikket. Foto: Claus Hansen
  • Borgmestrene fra både Lolland og Femern kommuner var også inviteret. Her er det Holger Schou Rasmussen (S). Foto: Claus Hansen
  • De fem spader til spadestikket var særligt lavet hos en autolakerer i Oldenburg. Foto: Claus Hansen
  • Den kommende landindvinding på Femern i forbindelse med projektet er på 13 hektar. Foto: Claus Hansen
  • På tysk side er selve byggepladsen blevet gjort klar. Foto: Claus Hansen
  • . Foto: Claus Hansen
  • . Foto: Claus Hansen
  • Claus Hansen Foto: Claus Hansen
  • . Foto: Claus Hansen
  • . Foto: Claus Hansen
  • . Foto: Claus Hansen
  • . Foto: Claus Hansen
  • . Foto: Claus Hansen
  • . Foto: Claus Hansen
  • . Foto: Claus Hansen
  • . Foto: Claus Hansen
  • . Foto: Claus Hansen
  • . Foto: Claus Hansen
  • . Foto: Claus Hansen
  • . Foto: Claus Hansen
Annonce
Annonce
Annonce
Guldborgsund

Kørte med tog ind i Ukraine: - Man mærker mest krigens nærvær på stemningen

Guldborgsund

Møder stor kritik: - Generelt virker det farligt

Guldborgsund

Nu igen: Vej bukker under for vand

Indland

28-årig røver Rema 1000 med økse og går på bodega

112

Bragede sammen: 23-årig kvinde kørt på sygehuset

Lolland

Her holder børnene fri store bededag

Lolland

Øget med millioner: Christen bag stor fremgang

Sport

Bombe i Nordfalster - cheftræner færdig til sommer

Guldborgsund

Hvad skal vi grine af til sommer? Revyfolk kæmper med teksterne

Indland

Mand er faldet fra kran under arbejde i København

Lolland

Dinosaur-lorte under lup: Evolutionsmuseet udstiller forstenede fækalier

Vejret

Vågnede op til haglvejr - men forude venter 23 grader

112

Politiet efterlyser: Har du set Mathias?

Indland

Medicinrådet anbefaler medicin til behandling af uhelbredelig brystkræft

Indland

Vil du også gøre det? Seks ud af 10 vil sætte hveder på bordet

Annonce
Annonce
112

Afsløret i bussen: Der var ulovlige stoffer i poserne

112

Område ved fjord afspærret efter fund i vandet

Udland

Biden underskriver Ukraine-pakke og lover nye sendinger straks

Sport

Skuffet Wulff efter nederlag: - Fatter slet ikke at vi kan tabe den kamp

112

Tre anholdt: Narkohunden Alfa opsnusede et halvt kilo kokain

Maribo

Flytter butik væk fra Rødby: Men åbner i Maribo

Lolland

Gør dig klar: Her sætter de prisen ned på brændstof