Annonce
Motor

Det bliver dyrere at have fri bil

En ny lov om leasede firmabiler betyder, at mange medarbejdere med fri bil nu skal betale mere i skat. Foto: PR

Fremover skal skatten nemlig beregnes ud af dét, bilen ville være værd hos en forhandler - og ikke ud fra den lave pris, som importør eller leasingselskab har anskaffet bilen til.

En ny lov om leasede firmabiler betyder, at mange medarbejdere med fri bil nu skal betale mere i skat.

Fremover skal skatten nemlig beregnes ud af dét, bilen ville være værd hos en forhandler - og ikke ud fra den lave pris, som importør eller leasingselskab har anskaffet bilen til.

De sidste mange år har leasingselskaberne oplevet en markant og stigende efterspørgsel fra virksomheder - ofte på de lidt mere eksklusive personbiler. En af de helt indlysende årsager har været gunstige vilkår for beskatningsgrundlaget af medarbejdernes frie biler, og det er de vilkår, den nye lov ændrer på.

Når firmabilen er ny, eller hvis den anskaffes eller leases inden den runder 36 måneder, danner nyvognsprisen grundlag for beskatningen af fri bil.

Men hidtil har nyvognsprisen ikke været den samme, som listeprisen hos den lokale bilforhandler. I stedet har man brugt den favorable pris, som importører eller leasingselskaber kan anskaffe bilen til, som grundlag for beregning af skatten - og i øvrigt også bilens registreringsafgift.

"Så leasingselskaberne har altså oplyst den lave nyvognspris til virksomhederne, som på den baggrund har beskattet deres medarbejdere af fri bil, og det har givet fordele i forhold til almindelige bilkøbere," siger moms- og afgiftskonsulent Michael Sølund fra revisions- og konsulenthuset inforevision.

Den lov, der nu er trådt i kraft, skal sikre, at beskatningsgrundlaget for fri bil fremover bliver beregnet ud fra bilens højere handelsværdi eller nyvognspris.

Leasingselskaber og importører har nu pligt til at opgøre og oplyse virksomhederne om den genberegnede værdi, hvis den fører til et højere beskatningsgrundlag.

"Grundlæggende er det altså nu sådan, at det er bilens forventede værdi ved detailsalg, der danner grundlag beskatningen af fri bil, og ikke nyvognsprisen ved 1. indregistrering. Det vil betyde, at mange medarbejdere skal betale mere i skat af firmabilen," siger Michael Sølund.

Beregninger foretaget af FDM viser, at skatten på en typisk firmabil kan stige med 10.000 kroner om året.

Den nye lov gælder kun leasede biler, der bliver stillet til rådighed som fri bil første gang fra og med den 1. februar 2020.

Vil du vide mere?

Leder af skatteafdelingen

Flemming Saabye

T 39 53 50 38, FSA@inforevision.dk

Moms- og afgiftskonsulent

Michael Sølund

T: 39 53 50 05, mic@inforevision.dk

  • En ny lov om leasede firmabiler betyder, at mange medarbejdere med fri bil nu skal betale mere i skat. Foto: PR
Annonce
Annonce
Annonce
Dølle

- De kalder mig da Tine Tiskone

Dølle

Tumult til vild Dølle-koncert

Guldborgsund

Mark O. Madsen overrasker: Går ind i politik

Indland

Messerschmidt måtte aflyse 1. maj-møde på grund af sikkerhed

Lolland

Milliondyrt vartegn: Nu er vinderne fundet

Dølle

Unge Dølle-veteraner: Der er nok mange, der pjækker fredag

Dølle

Kondomer, bolcher og slikkepinde i lange baner

112

Fik slag i hovedet på marken

112

Hurtigt personale fik slukket brand

Indland

86.000 danskere er afhængige

Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Dølle

Så er vi i gang: Gobs fyrede op under festen i Markedsteltet

Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris

Sport

NFH-semifinalemodstander fundet

Annoncørbetalt indhold

Suveræne SUV’er til skarpe priser

Annonce
Annonce
Dølle

Harske Hubbi går efter Dølle-rekord

112

Snuppet med stor mængde narko: Skjult i hemmelige rum i bilen

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale

Guldborgsund

Chok, chok, chok fra Vestlolland

Guldborgsund

Fagforeninger på 1. maj: Vi drukner i vores egen succes

Lolland

Utæt pakning stopper færge