På det tidspunkt vidste ingen på havnen, at besættelsen af Danmark få øjeblikke efter skulle være i gang.
Ifølge Viggo Larsen havde man tidligere på dagen modtaget et telegram fra Warnemünde om, at “Mecklenburg” ville forblive i tysk havn på grund af en maskinskade - og derfor var det en anelse uventet, at den pludselig dukkede op i havnen i Gedser så tidligt om morgenen 9. april 1940. Og ifølge toldassistenten fik det en matros på færgen “Danmark”, hvor man var i gang med at rangere jernbanevogne ind, til at udbryde “der kommer tyskeren”.
Det fremgår af den kommisionsrapport, der efter krigens afslutning i 1945 blev udarbejdet for at belyse forholdene op til besættelsen 9. april 1940 og i dagene derefter.
Få minutter efter kørte de mange militærkøretøjer i land og fortsatte nordpå, mens en styrke besatte havnen i Gedser, herunder også telefoncentralen.
Og imens de danske matrosser og havnearbejdere blev holdt midlertidig indespærret på overassistent Lindebods kontor, anløb også den tyske færge “Schwerin” og landsatte endnu flere tropper, der også med høj fart kørte nordpå.
Den danske kaptajn Marius Poulsen forklarede til kommissionsrapporten, at han var tidligt oppe 9. april 1940, fordi han skulle sejle færgen “Danmark” fra Gedser til Warnemünde med planmæssig afgang klokken 4.30. Fra sine sovekammervinduer i hjemmet i Gedser kunne han se ud over havet og registrerede, at “Mecklenburg” omkring klokken 4 var på ind i havnen, hvilket undrede ham, fordi han også havde hørt om færgens maskinskade. Men ifølge den danske kaptajn sejlede færgen med normal lanterneføring ind i havnen.
Efter krigen var der flere, som undrede sig over, at man få dage inden 9. april 1940 havde stoppet et vejarbejde på den ene af de to veje, som dengang førte fra færgelejet og nordpå - og dækket hullerne i vejen til. Men ifølge kommissionsrapporten kan det pudsige sammenfald tilskrives, at bevillingen til vejarbejdet var udløbet kort forinden. Iøvrigt valgte de tyske kolonner, at passere ad den vej, som ikke havde været udsat for vejarbejde, så som et vidne udtaler til rapporten, så har tyskerne været velinfomeret om forholdene i havnen.
Et andet forhold, som blev intensivt drøftet efter krigen, var om telefon-forbindelsen mellem Gedser og omverdenen blev afskåret om morgenen 9. april 1940. Rapporten rummer forskellige udsagn, men en konklusion lader til at være, at nogle af de tyske soldater havde ødelagt nogle af telefonledningerne lige nord for Gedser - hvilket andre tyske soldater soldater iøvrigt senere beklagede sig over til telefonselskabet i Nykøbing F.
At de forreste tyske tropper har bevæget sig over Falster med stor hast, fremgår også af rapporten, der anslår, at de forreste tyskere passerede Nykøbing F. klokken 4.30 og et kvarter senere kørte igennem Orehoved. Klokken 5.10 landede der faldskærmstropper på Masnedø og klokken 5.15 blev stationen i Vordingborg besat.
Lidt over en time efter at “tyskeren” anløb havnen i Gedser.