V-profilen Carl Holst har fået medietræning for 150.000 skattekroner, så borgerne kan opleve ham i "øjenhøjde". DF mener, at Venstre eller Holst selv må betale.
148.672 kroner uden moms.
Så meget betalte Region Syddanmark og dermed de danske skatteydere i 2008 for, at eksterne kommunikationsfirmaer kunne give regionsrådsformand for Region Syddanmark Carl Holst (V) en mere folkelig appel og få ham i øjenhøjde med tv-seerne.
Det viser regninger til Region Syddanmark, som Ritzau har fået aktindsigt i.
Det er blandt andre tidligere redaktionschef på TV-Avisen Palle Steffensen, som i dag har firmaet Steffensen Kommunikation, der har stået bag medietræningen af den fremtrædende venstremand Carl Holst.
I oplægget til medietræningen står der blandt andet, at træningen skal "styrke Carl Holsts formidlingsmæssige egenskaber på tv, så seerne oplever mennesket Carl Holst i øjenhøjde".
Regionsrådsformanden har flere gange været nævnt som potentielt ministeremne og havde eksempelvis brug for sin skærmtræning, da han for nogle måneder siden stod frem på tv og forsvarede sin ven og partiformand, statsminister Lars Løkke Rasmussen, da Løkke var under hård kritik.
Og 2. næstformand i Region Syddanmark, Dansk Folkepartis Freddie H. Madsen, er forarget over, at det var regionen, der skulle betale for medietræningen.
- Det er ikke i orden. Det må Venstre sørge for, ellers må det komme ud af Carl Holsts egen lomme, siger Freddie H. Madsen og tilføjer:
- Carl Holst har siddet som amtsborgmester og regionsrådsformand, så hvis han ikke har fået nok medietræning, så er der ingen, der har. Med den erfaring har han den træning, der skal til, siger Freddie H. Madsen.
/ritzau/