Regeringen ser skeptisk på statsstøtte til flyselskaber for tab efter askeskyen. Det siger transportminister Hans Chr. Schmidt (V) før tirsdagens EU-møde.
Flyselskaber bør ikke få direkte statsstøtte, selv om askeskyen fra Island uforskyldt har kostet selskaberne milliardbeløb.
Det fastslår transportminister Hans Chr. Schmidt (V) før tirsdagens ekstraordinære rådsmøde i Bruxelles.
- Statsstøtte er usundt, fordi du stort set aldrig kan lave et system, som ikke er konkurrenceforvridende, siger transportministeren.
Askeskyen betød, at flyene ikke kunne lette og lande i hovedparten af Europa fra den 15. til den 21. april.
Ifølge EU's transportkommissær Siim Kallas har askeskyen kostet godt 18,6 milliarder kroner for flyselskaber og erhvervsliv.
Hans Chr. Schmidt ser stærkt skeptisk på EU-Kommissionens forslag om at lade medlemslandene kompensere flyselskaberne direkte for økonomiske tab på askeskyen.
Han vil dog ikke helt afvise, at det kan komme på tale med dansk statsstøtte til for eksempel SAS.
- Når jeg alligevel holder en dør åben, er det, fordi vi ikke vil sidde og se på, at en masse andre lande i Europa laver statsstøtte, siger Hans Chr. Schmidt.
Danmark er også imod EU-Kommissionens forslag om midlertidigt at udskyde afgifter, som flyselskaberne betaler for at overflyve de nationale luftrum.
I Danmark går afgifterne til Naviair, Statens Luftfartsvæsen og DMI. Godt 75 procent af afgifterne i dansk luftrum betales af udenlandske flyselskaber
Transportministeren er bange for, at udskydelsen af afgifter ikke samordnes i EU.
- For så giver vi med danske skatteyderpenge fordele til udenlandske flyselskaber, mens danske flyselskaber ikke får samme fordele i de lande, som de overflyver, siger han.
Til gengæld undersøger regeringen EU-Kommissionens forslag om at yde statsgaranterede lån og garantier til flyselskaber på markedsvilkår, understreger Hans Chr. Schmidt.
/ritzau/