Der er mange penge og job i sigte, hvis Danmark får et bedre fodfæste på det boomende mexicanske marked. Faktisk har danske selskaber stærke kort på hånden i Mexico - især når det kommer til energi, sundhed og fødevarer.
Sådan lyder det fra regeringen, der netop har lanceret en ny vækstmarkedsstrategi, der sigter efter at øge den danske eksport til det latinamerikanske land med 50 procent.
Ifølge udenrigsministeren ligger der et stort og uudnyttet potentiale i den fremadstormende nation syd for USA, der inden for det næste årti ventes at råde over en af verdens 10 største økonomier.
- Det overordnede mål med strategien er at øge eksporten til Mexico med 50 procent, siger udenrigsminister Villy Søvndal (SF) i en pressemeddelelse.
- Især grønne løsninger og sundhedsområdet, hvor dansk erhverv står stærkt, er markeder i rivende udvikling i Mexico, som er den næststørste økonomi i Latinamerika, tilføjer han.
Handelsminister Pia Olsen Dyhr (SF) kalder Mexico for et land i "rivende udvikling" og udråber det til et vigtigt eksportland for Danmark.
- Dansk eksport skaber 700.000 job og svarer til 53 procent af vores BNP. Med vækstmarkedsstrategien for Mexico vil vi sikre, at øget eksport til Mexico løfter disse tal endnu mere, siger hun.
Den danske eksport til Mexico, hvor der bor 116 millioner mennesker, er i øjeblikket relativt beskeden. Hvis regeringen når sit mål, vil Danmark sende varer for knap fire milliarder kroner til mexicanerne i 2016.
For at nå målet vil der blandt andet blive gennemført eksportfremstød, og kronprinsparret besøger også Mexico i efteråret.
Med lanceringen af strategien for Mexico, har regeringen lanceret 10 vækstmarkedsstrategier på ét år. Det gælder for Indonesien, Sydkorea, Sydafrika, Vietnam, Tyrkiet og BRIK-landene.
/ritzau/