DSB undersøger muligheden for at komme ud af IC4-kontrakt. Men de ser helst et problemfrit fortsat samarbejde.
Mens der er igangsat en undersøgelse af mulighederne for at DSB kan komme ud af IC4-kontrakten, ser DSB faktisk helst, at samarbejdet med den udskældte leverandør AnsaldoBreda fortsætter.
I hvert fald hvis firmaet kan leve op til sine aftaler med DSB.
- Jeg vil ikke vurdere sandsynligheden for, at kontrakten bliver opsagt. Jeg vil henholde mig til kontrakten og holde AnsaldoBreda op på, at de skal levere togsættene til tiden og i den rigtige kvalitet, siger Frank Olesen, direktør for DSB Fjern- & Regionaltog.
Spørgsmål: Hvor stor er din lyst til at komme ud af kontrakten?
- Jeg ser allerhelst, at AnsaldoBreda ser at få leveret tog i den kvalitet og i den takt, der står i kontrakten, siger han.Direktøren er dog skeptisk i forhold til, hvorvidt de italienske leverandører kan leve op til aftalen.
For 14 dage siden udelukkede den samme direktør, at det kunne komme på tale at vende italienerne ryggen.
- Nu har vi fået leveret cirka halvdelen af togene, og vi er så langt inde i forløbet, at det begynder ikke at give mening at stoppe samarbejdet, lød det dengang fra Frank Olesen, direktør for DSB Fjern- & Regionaltog.
Torsdag ville han imidlertid ikke svare på, om han stadig er af den samme overbevisning.
- Nu har vi igangsat en juridisk redegørelse, og vi vil afvente resultatet af den, siger han.
Han understreger, at DSB holder alle muligheder åbne i forhold til, hvad der skal tages af skridt over for italienerne. Blandt andet skal det undersøges, hvilke juridiske muligheder der er.
- Når man har at gøre med så stor en kontrakt, skal der grundige forberedelser til, før man tager juridiske skridt, siger Frank Olesen.
Ud over at undersøge muligheden for at ophæve kontrakten, skal et firma vurdere, hvilke muligheder der er for at bruge de IC4-togsæt, som allerede er leveret. Undersøgelsen skal være klar inden køreplanen for 2012 fastlægges i august.
/ritzau/