Annonce
Politik

Fjernbusser må køre flere ruter med ny regler

Fjernbusser fra selskabet Flixbus kører fra Ingerslevsgade i København. Nu vil regeringne og Dansk Folkeparti give fjernbusser lempeligere vilkår. Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen/Ritzau Scanpix

Regeringen og Dansk Folkeparti lemper private fjernbusser til gavn for udkantsdanmark, mener DF's ordfører.

Regeringen og Dansk Folkeparti gør det lettere at lave nye private fjernbusruter. Det kan skaffe 600.000 nye passagerer.

Det viser beregninger ifølge Avisen Danmark.

- Fjernbusserne har vist sig som et rigtig konkurrencedygtigt alternativ til toget. Der er mange folk, som får en mulighed for at rejse med fjernbusser, som ikke tog turen før, fordi de ikke havde råd til at tage med DSB, siger transportminister Ole Birk Olesen (LA) til Ritzau.

Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen, oplyser, at reglerne for at køre fjernbusser ændres, så en passagerer skal køre mindst 75 kilometer. Kravet skal beskytte regionale trafikselskaber som Midttrafik, Sydtrafik og Fynbus, forklarer han.

- Det er simpelthen en mulighed for at øge mobiliteten, også i udkantsdanmark. Men det skal stadig være fjernbusser, som ikke konkurrerer med de regionale selskaber. Derfor har vi valgt at sætte et afstandskriterium ind, siger Kim Christiansen til Ritzau.

- Det er en mulighed for at få kollektiv trafik lidt længere ud i landet.

Trafikstyrelsens beregninger viser, at forslaget medfører flere billigere fjernbusruter. Der er grundlag for at øge fjernbusrejser med 38 procent. Eller 600.000 passagerer årligt.

Transportministeriets beregninger viser, at halvdelen af de 600.000 nye passagerer ikke ville rejse uden de nye ruter. Resten hentes fra DSB.

- Det vil være passagerer, som foretrækker de nye fjernbusruter frem for bilen, toget eller regionale busser. Der skønnes at være tale om et bruttoindtægts-tab for DSB på cirka 23 millioner kroner. Men set i forhold til, at DSB har billetindtægter på i omegnen af 5,5 milliarder kroner, er det meget begrænset, oplyser Transportministeriet.

Spørgsmål: Rammer I ikke DSB på kerneforretningen over Storebælt?

- Vi har en lang række busselskaber, som kører ruter fra Aarhus til København. Allerede dér er DSB i dag konkurrenceudsat.

- Men de nye regler giver mulighed for, at man også kan lave en rute fra Næstved til København. Eller fra Ringkøbing og Herning ind til Aarhus, siger Kim Christiansen.

  • Flixbus, ingerlevsgade.
    Fjernbusser fra selskabet Flixbus kører fra Ingerslevsgade i København. Nu vil regeringne og Dansk Folkeparti give fjernbusser lempeligere vilkår. Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen/Ritzau Scanpix
Annonce
Annonce
Annonce
112

Frækt jakke-tyveri i Nakskov

112

Voldsom brand ved motorvejen: - Han skulle ud i en fart

112

Politiet brugte deres næse: Og så blev tre anholdt

Leder

Et skoleeksempel på social darwinisme

Sport

Gerts vanvittige projekt: - Jeg var helt ristet og forvirret

Guldborgsund

Konservative har fundet deres borgmesterkandidat

112

Vold i Nakskov: Blev slået flere gange i ansigtet

Lolland-Falster

Opdaget i supermarkedet: Butikstyv gik ud med mayonnaise under armen

Erhverv

Hvordan tjekker jeg, om min nye chef er ok?

Indland

Arbejdsuge på fire dage kan presse børnefamiliers hverdage

Politik

Regeringen sender kvart milliard til nødhjælp i Ukraine

Lolland

Skolekritik: Der er brug for økonomisk støtte

Nykøbing

Nedslående besked fra legendarisk værtshus

112

Helikopter måtte redde mand til havs

Skole

Tesfaye: Folkeskoleaftale skal tage hånd om lav bestå-procent

Annonce
Annonce
Lolland

Fejrede årsdagen: Men en ville ikke ned at kigge

Guldborgsund

Hhx-elever til gallafest: Se de flotte ankomster

Indland

Statsministeren venter flere russiske hybridangreb

Guldborgsund

Gert gennemførte sit monster-projekt

Lolland

Vil af med sine apoteker: - Vi har ikke holdt ferie i 10 år

Lolland

Flest i landet: Så mange dumper dansk og matematik på Lolland

Vejret

DMI: Mandag bliver våd, men så kommer forårssolen