Annonce
Politik

Forsker: DSB taber på fjernbussers bedre vilkår

På Aalborg Banegaard holder et blåt togsæt fra Nordjyske Jernbaner ved siden af DSB's grå IC3. Når fjernbusser få bedre vilkår, får DSB færre passagerer, mener trafikforsker Harry Lahrmann, Aalborg Universitet. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Når fjernbusser får flere ruter, taber DSB trafik, mener trafikforsker Harry Lahrmann, Aalborg Universitet.

DSB får færre passagerer, når private fjernbusser må køre kortere ruter ned til mindst 75 kilometer, som regeringen foreslår.

Det mener trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet.

- Ja. Det vil det selvfølgelig. Men det rammer ikke kun DSB. Det er hele den tankegang, at der skal være et tilbud om kollektiv trafik til dem, der ikke har bil, siger Harry Lahrmann.

- Der er gynger og karruseller for kollektiv trafik. Hvis du laver fri konkurrence, så tager nogen de lukrative ruter. Så kan DSB køre på resten.

Regeringen og Dansk Folkeparti vil gøre det lettere at lave nye private fjernbusruter.

Kravet om ruter på mindst 75 kilometer skal beskytte regionale trafikselskaber som Midttrafik, Sydtrafik og Fynbus.

Private busselskaber går efter de ruter, hvor de tjener mest, mener Harry Lahrmann.

- Så skal DSB, Arriva og andre trafikselskaber i offentlig tjeneste vel ikke køre parallelt med de private ruter, men indskrænke sig til at køre, hvor de andre ikke vil køre, siger Harry Lahrmann.

Trafikstyrelsens beregninger viser, at forslaget medfører flere billigere ruter, og der er grundlag for at øge fjernbusrejser med 38 procent svarende til 600.000 passagerer årligt.

Transportministeriets beregninger viser, at halvdelen af de 600.000 nye passagerer ikke ville rejse uden de nye ruter. Resten hentes fra DSB.

Fjernbusser bruges især af børn, studerende og pensionister. De betaler i gennemsnit halvt så meget som for en togbillet fra København til Aarhus eller Odense.

- Engang imellem kan man tænke: Når de kan lave en forretning på det, hvorfor skal vi så bruge en hel masse skattekroner på at have et offentligt system ved siden af, siger Harry Lahrmann.

- Men det er en lang og indviklet diskussion. Indtil i dag har man tænkt kollektiv trafik, at man har et sammenhængende system, som du regulerer politisk. Hvordan skal frekvensen og ruterne være? Så udbydes det.

  • Nordjyske Jernbaner tog på Aalborg Banegård
    På Aalborg Banegaard holder et blåt togsæt fra Nordjyske Jernbaner ved siden af DSB's grå IC3. Når fjernbusser få bedre vilkår, får DSB færre passagerer, mener trafikforsker Harry Lahrmann, Aalborg Universitet. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Annonce
Politik

Lollik bliver spidskandidat

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale

Annonce
Annonce
Dølle

Timelang kø: Nu har Dølle truffet en beslutning

Guldborgsund

Præst til rørt familie: - Han kan stadig være jeres forbillede

Dølle

Bikerpiger og "bøndernes dødsdruk": Se billederne fra årets Damefrokost

Dølle

Ørkenens døtre og Mario Sisters glæder sig: - Vi har varmet lidt op hjemmefra

Dølle

Musikken sætter gang i festen: - Vi kommer fra Døllefjelde-Musse ...

Dølle

Nu ryster Dølle igen: 1600 damer går fest-amok!

Dølle

Siden 1980: Preben har aldrig misset et eneste Dølle

Dølle

Ødelæggende vejr skaber problemer: Dølle kæmper for farbart marked

Sport

Claus Jensen rørt efter sejr: - Spillerne fortjener det så meget

Dølle

Nu er den væk: Hvad betyder det for Dølle?

Lokal nyt

Regionsråds-politiker bryder med sit parti

Dølle

Den nye Dølle-pølse: Hvad siger markedsgæsterne?

112

Brandvæsnet blev tilkaldt, men vendte hurtigt om

Sport

Kunne ikke se sig selv fortsætte: Stopper efter træneruro

Guldborgsund

Mark O. Madsen overrasker: Går ind i politik

Indland

Rusland advarer Danmark: Det vil blive gengældt

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Voldsomt vejr: Nu besøger Lars Løkke smadret havn

Dølle

Unge Dølle-veteraner: Der er nok mange, der pjækker fredag

Sport

Reddet fra konkurs - klar til kamp mod Nykøbing

Indland

Messerschmidt måtte aflyse 1. maj-møde på grund af sikkerhed

Guldborgsund

Gerts vilde døgn: - Det er 24 timer i helvede

112

Fik slag i hovedet på marken

112

Hurtigt personale fik slukket brand