En usikker transportbranche modtager den nye aftale om grænsekontrol med blandede følelser.
- Det kan blive en tidsrøver.
Erhvervspolitisk chef hos Dansk Transport og Logistik (DTL), Ove Holm, er bekymret for fremtiden, efter at regeringen sammen med Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne onsdag vedtog nye og skærpede regler for grænsekontrollen.
- Vi mener, at kontrolindsatsen hellere bør foregå andre steder end lige ved grænsen, så man undgår en trafikal flaskehals, siger han.
Ove Holm er primært bekymret for, at chaufførerne får store problemer med at overholde de såkaldte køre-hviletidsbestemmelser, når de ikke kan regne med, at trafikken glider, når de skal krydse grænsen.
- Der bliver usikkerhed om, hvorvidt man slipper igennem. Og ens planlægning af køre-hviletiden kan blive problematisk. Det kan betyde, at en chauffør bliver nødt til at stoppe et kvarter før, han er fremme, siger Ove Holm.
Han krydser derfor fingre for, at den nye teknologi med blandt andet nummerpladeaflæsning og videoovervågning, som der bliver lagt op til i aftalen, kan gøre, at trafikken ikke skal stoppes helt.
- Men engang imellem skal trafikken jo stoppes, siger han.
Den øgede grænsekontrol vil efter alt at dømme påvirke transportbranchen negativt, mener Ove Holm.
Han peger dog også på et enkelt lyspunkt, idet man vil begynde at tjekke, om lastbilerne har betalt såkaldt vejbenyttelsesafgift - en ting som udenlandske lastbiler ofte styrer udenom, men som er obligatorisk for danske chauffører.
Fremtiden kan dog se endnu mere dyster ud, hvis den danske beslutning smitter af på resten af Europa, slutter Ove Holm.
- Så begynder det hele at hobe sig op.
/ritzau/