Det er skjult reklame, når DR i en udsendelse nævner, at programmet kan høres på iPod.
DR må ikke længere slutte en udsendelse med at sige, at man også kan høre programmet, "når det passer en, hvis man har en iPod."
Afgørelsen er truffet af Radio- og tv-nævnet, efter en lytter klagede over, at radiovært Solveig Bjørnestad på programmet "P1 Business" nævnede den mulighed.
DR forsøgte i et svar til nævnet at forklare, at når iPod blev nævnt i udsendelsen, var det, fordi iPod efter DR's opfattelse sprogligt bliver brugt som en generel betegnelse for en mp3-afspiller.
Det fik Radio- og tv-nævnet til at spørge Dansk Sprognævn, om det er rigtigt, at iPod i dag bruges som en mere mundret og enkel betegnelse for en mp3-afspiller. Nej, svarede sprognævnet, og dermed er der tale om skjult reklame, konkluderer Radio- og tv-nævnet.
Det er anden gang, Radio- og tv-nævnet behandler en klage over, at der blev sagt "iPod" i DR's sendeflade. I 2006 tabte DR en sag, hvor det i et spot blev sagt, at DR's programmer kunne podcastes.
/ritzau/