Det skaber usikkerhed, at skoler først belønnes, efter de har fået succes med at løfte svage elever, siger KL.
Regeringen har besluttet at lokke 120 skole med en præmie på mellem 1,3 og 1,5 millioner kroner.
For at få præmien skal skolerne over tre år reducere andelen af elever, der får under karakteren 4 i dansk og matematik, med samlet 15 procentpoint.
Præmien gives først efter resultatet er nået. Og det ærgrer Kommunernes Landsforening (KL). Den frygter, at nogle skoler og kommuner vil brænde fingrene i mislykkede forsøg på at få pengepræmien.
Det siger Anna Mee Allerslev (R), der er formand for KL's Børne- og Kulturudvalg.
- Der er på det pædagogiske område ingen garantier for, at særlige og kortsigtede indsatser giver den ønskede effekt, og det kan efterlade skolerne med et økonomisk underskud, siger hun.
Udvalgsformanden mener, at det ville være en bedre model at give pengene på forhånd, og ikke give pengene på efterbevilling.
- Vi så langt hellere, at kommunerne havde mulighed for at bruge midlerne på at igangsætte målrettede langsigtede indsatser, siger Anna Mee Allerslev.
Fordi skolerne ikke ved om, de kan regne med præmien eller ej, mener Anna Mee Allerslev, at modellen skaber "stor usikkerhed" om økonomien hos skoler og kommuner.
De 120 udvalgte skoler har en særlig høj andel af elever med lave karakterer i matematik og dansk. De er fordelt på 57 kommuner.
Hele modellen blev præsenteret på et pressemøde tirsdag. Her erklærede statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) de dårlige karakterer krig.
- Jeg godtager ikke den forklaring, at fordi man er født ind i en bestemt baggrund eller i en bestemt familie, kan skolen bare give op, siger han.
Han betegner metoden som "enkel og meget ubureaukratisk".
Undervisningsminister Merete Riisager (LA) håber, at præmierne vil flytte skoleledernes fokus mod at hjælpe de svageste elever.