EU's nye udledningskrav til varebiler er ikke grønt nok, kritiserer miljøfløjen i EU og grønne organisationer.
Varevogne og små lastbiler skal være grønnere og mere miljøvenlige. Men efter pres fra de bilproducerende lande i EU er nye miljøkrav til varebilerne ikke blevet så skrappe som oprindeligt planlagt.
På et møde i Bruxelles har EU's miljøministre vedtaget, at det maksimale CO2-udslip fra varebilerne skal sænkes med 14 procent til 175 gram per kilometer i 2017. Målet er at sænke det yderligere til 147 gram per kilometer i 2020.
- Selvom det er mindre ambitiøst end vores forslag, så vil det sætte gang i innovationen ( ...), det vil også skabe brændstofbesparelser for forbrugere og især små og mellemstore virksomheder, siger EU's klimakommissær, Connie Hedegaard, ifølge Reuters.
EU-Kommissionen havde oprindeligt lagt op til en målsætning om at sænke CO2-udslippet til højst 135 gram per kilometer i 2020. Forslaget fik støtte fra "grønne" EU-lande som Danmark, Sverige og Holland, men det mødte hård modstand fra EU's største bilproducerende lande, Tyskland, Frankrig og Italien.
I de grønne organisationer ryster man på hovedet over, at EU endnu engang giver efter for kravene fra bilindustrien. Også i 2008, hvor EU fastsatte miljøkrav for personbiler, blev reglerne udvandet.
Miljøorganisationen Greenpeace undrer sig over manglende støtte fra erhvervslivet.
- Det helt store ramaskrig er kommet fra bilproducenterne. Men alle de andre erhvervsgrupper, som rent faktisk ville nyde godt af det her i form af lavere brændstofforbrug, har været meget stille, siger Franziska Achterberg, transportrådgiver i Greenpeace.
Samtidig ærgrer hun sig over, at et forslag om at lave obligatoriske fartbegrænsere på 100 km/t i varebilerne blev forkastet.
- En fartbegrænser har meget lave omkostninger, og den vil med det samme skabe et stort potentiale for CO2-reduktioner, siger Achterberg.
Ifølge beregninger fra Greenpeace vil en fartbegrænser kunne sænke CO2-udslippet fra varevogne med seks-syv procent.
/ritzau/