Annonce
Politik

Ny forsinkelse truer metrobyggeriet i København

Metrostationen ved Marmorkirken. Foto: Jens Dresling/POLFOTO/arkiv

Metrobyggepladsen ved Marmorkirken volder store problemer, og det kan forsinke hele Cityringen, viser rapport.

Selv ikke byggearbejde i døgndrift kan garantere, at der kommer til at køre metrotog i Københavns centrum på den såkaldte cityring i juli 2019, hvilket ellers var planen.

For trods en specialsyet lov, der har tilladt byggeri i døgndrift og fjernet berørte borgeres ret til at klage, har metroen problemer med at følge den nye tidsplan på syv byggepladser, skriver Politiken torsdag.

Det fremgår af en rapport fra Transport- og Bygningsministeriet, der gør halvårsstatus for anlægsprojekter på transportområdet.

Særligt er der problemer på byggepladsen ved Marmorkirken, og det er alvorligt, fordi en forsinkelse her vil udskyde åbningen af Cityringen yderligere.

- Arbejdsprocesserne øverst i stationsboksen har taget længere tid end forudset. Hvis de efterfølgende tilsvarende arbejder ikke udføres hurtigere end hidtil, er der risiko for, at stationen vil kunne forsinke projektet, lyder det ifølge Politiken i rapporten.

Hovedentreprenør CMT har derfor iværksat "genopretningsplaner" på de syv forsinkede byggepladser for at sikre, "at den overordnede tidsplan ikke påvirkes".

Metroselskabets projektdirektør, Guy Taylor, siger, at de 22 byggepladser til fulde udnytter de nye udvidede byggerammer, men at anlægsprojekter af denne størrelse er komplekse og møder konstante udfordringer.

Derfor tør han ikke garantere, at metrotogene kan køre på Cityringen fra juli 2019.

- Det er vores mål og intention, og vi arbejder ekstremt hårdt på at nå det. Men der er en række udfordringer, som vi skal jonglere med nu og fremover. Der er absolut ingen garantier i denne industri, men vi er håbefulde og optimistiske omkring at levere til tiden, siger Guy Taylor til Politiken.

Han forklarer, at byggeriet ved Marmorkirken har været ramt af flest udfordringer og derfor adskiller sig fra metroens andre byggepladser.

- Problemerne ved Marmorkirken og de risici, vi ser, er kritiske for hele anlægsprojektet, og vi vil identificere så mange afbødningsmekanismer, som vi kan, for at kontrollere de risici. I det værste tænkelige scenarie kan der komme en ti-ugers forsinkelse, som så vil ramme hele projektet, siger Guy Taylor til Politiken.

  • Metrostationen ved Marmorkirken. Foto: Jens Dresling/POLFOTO/arkiv
Annonce
Politik

Lollik bliver spidskandidat

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale

Annonce
Annonce
Dølle

- De kalder mig da Tine Tiskone

Dølle

Tumult til vild Dølle-koncert

Guldborgsund

Mark O. Madsen overrasker: Går ind i politik

Indland

Messerschmidt måtte aflyse 1. maj-møde på grund af sikkerhed

Lolland

Milliondyrt vartegn: Nu er vinderne fundet

Dølle

Unge Dølle-veteraner: Der er nok mange, der pjækker fredag

Dølle

Kondomer, bolcher og slikkepinde i lange baner

112

Fik slag i hovedet på marken

112

Hurtigt personale fik slukket brand

Indland

86.000 danskere er afhængige

Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Dølle

Så er vi i gang: Gobs fyrede op under festen i Markedsteltet

Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris

Sport

NFH-semifinalemodstander fundet

Annonce
Annonce
Dølle

Harske Hubbi går efter Dølle-rekord

112

Snuppet med stor mængde narko: Skjult i hemmelige rum i bilen

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale

Guldborgsund

Chok, chok, chok fra Vestlolland

Guldborgsund

Fagforeninger på 1. maj: Vi drukner i vores egen succes

Guldborgsund

Kampfly spottet over Falster: Her er forklaringen