Annonce
Politik

Rederier efterlyser forlængelse af piratplan

Pirater som manden på dette billede fra 2010 koster verdens rederi mindre øst for Afrika. Alligevel bør danske politikere forlænge indsatsen mod pirateri. Foto: Scanpix/Mohamed Dahir

Trods mindskede omkostninger fra pirateri ønsker Danske Rederier en ny strategi, når den nuværende udløber.

De danske politikere bør forlænge den danske indsats mod pirateri, når den nuværende piratstrategi udløber ved udgangen af 2018. Det mener Danske Rederier.

Udmeldingen kommer, til trods for at et uddrag af en årlig rapport fra Oceans Beyond Piracy indeholder en række indikationer på, at problemet skrumper år for år.

Blandt andet bruger rederierne færre penge på private vagtværn, og omkostningerne ved piratangreb er faldet.

- Det er et udtryk for en faldende trussel, vurderer orlogskaptajn Johannes Riber Nordby, der er militærforsker ved Forsvarsakademiet.

- I bund og grund er pirater i Somalia basalt set forretningsfolk. Hvis ikke de laver det her, så laver de noget andet. Smugler våben til borgerkrigen i Yemen eller mennesker.

Siden 2010 er omkostningerne som følge af pirateri øst for Afrika faldet fra syv milliarder dollar til 1,4. Johannes Riber Nordby pointerer dog, at hvis indsatsen mod pirateri sættes på pause, kan fænomenet blusse op igen.

- Man skal sammenligne det lidt med politibiler, der kører patrulje rundt i en storby. Selv om der ikke sker noget, kan det være vigtigt, at politibilen kører rundt for at have en afskrækkende effekt. Det har de her krigsskibe også.

Men rapporten viser ifølge Danske Rederiers direktør, Maria Skipper Schween, også et stigende problem vest for Afrikas kyster.

- I Vestafrika er over 1700 søfarende blevet ofre for pirateri i løbet af 2017. Det er alt for mange, siger hun.

- Vi mener, det er afgørende, at man fortsætter den her strategiske indsats. Det kan være i en anden form, end det vi hidtil har set. Men man må ikke vende ryggen til denne kæmpemæssige udfordring.

Derfor beder Danske Rederier politikerne om at lægge en ny strategi for de kommende år.

Ifølge Danske Rederier har opgaverne forskellig karakter. På østsiden handler det om militært isenkram, der kan rykke ud til og afskrække piratangreb.

I Guineabugten og ved resten af vestkysten er der behov for efterretninger og muligheder for at retsforfølge pirater, mener Maria Skipper Schwenn.

ritzau/

  • -
    Pirater som manden på dette billede fra 2010 koster verdens rederi mindre øst for Afrika. Alligevel bør danske politikere forlænge indsatsen mod pirateri. Foto: Scanpix/Mohamed Dahir
Annonce
Annonce
Annonce
Sport

- Hold da op! Det er den største sensation i nyere tid

Sport

NFH gjorde det fandme!!!!!! Leverede miraklet og er i DM-finalen

Sport

Mulle kunne ikke stå på benene: - Jeg havde ikke regnet med en skid

Politik

SF kan blive kongemager eller ligegyldig efter EU-valg

Lolland

- Kommunen skubber ansvaret væk, og lægger det over på de frivillige

Sport

Manden bag miraklet: - Jeg kniber mig i armen

Guldborgsund

Undrer sig over helt nye detaljer i brev

Sport

Uforstående Nolsøe: Alle havde jo dømt os ude på forhånd

Knuthenborg

I overskud i København: Nu får Knuthenborg glæde af dem

Udland

Premierminister udsat for attentat: Stadig i alvorlig tilstand

Musik

Nægter at have truet: Udsmidt deltager afviser alt

Sport

Keeper reddede Nykøbing FC kort før tid

Falster

Vakte opsigt på Falster: Nu bekræfter de vildt fund

Guldborgsund

Kendt bageri skifter navn: Det skal det hedde

Boksning

18-årige Cecilie overbeviste

Annonce
Annonce
Nykøbing

Stort galleri: Elevernes imponerende galla-ankomst

Lokal nyt

Efter lønfusk for millioner: Bemærkelsesværdig ændring møder kritik

Lokal nyt

Advarer før pinsen: Tænk jer om

Indland

Jagtulykke koster 53-årig mand livet

Sport

Ljungquist med KO-sejr i eget stævne

Vejret

Weekenden bliver varm men slutter for en landsdel med byger

112

Anklager vil have betjent straffet for udrykning med 200 km/t