Forhandlingerne om en folkeskolereform risikerer at ende med "mere af det samme", hvis regeringsforslag om særlige aktivitetstimer bliver skrottet.
Altså mere matematik og dansk, men det skaber ikke engagerede elever, advarer professor Niels Egelund, Institut for Uddannelse og Pædagogik ved Aarhus Universitet.
- Det, som var det mest spændende og nytænkende ved reformen, forsvinder. Og det betyder, at vi får mere af det samme i en længere skoledag, og at eleverne fortsat keder sig. Hvis de har mistet gejsten, så får de ikke mere gejst af mere dansk og matematik, siger han.
Ifølge Berlingske har regeringen for at få skred i forhandlingerne foreslået, at "forslaget om aktivitetstimerne trækkes tilbage". Venstre siger dog, at der stadig bliver forhandlet om aktivitetstimerne.
Hvis det ender med at aktivitetstimerne ryger helt ud af reformen, bliver resultatet en forringet reform, mener Niels Egelund. Han siger samtidig, at de borgerlige tager fejl, hvis de tror, at aktivitetstimer kun er til gavn for svage elever.
- Det får den konsekvens at folkeskolen ikke får det løft, som man havde regnet med. Det vil gå ud over de svage elever og de stærke elever, fordi de ikke får muligheden for anderledes udfordringer.
- Vi har meget dansk og matematik i forvejen. Så hvis vi skal have mere, så skal det være på en anderledes måde. Så var det ganske interessant at både pædagoger, musikskolelærere og andre kunne være med til at sikre en mere varieret skoledag, siger Niels Egelund.
Han nævner blandt muligheden for at komme ud og besøge virksomheder for at se, hvordan man kan anvende skolefagene i det virkelige liv.
Forhandlingerne om en folkeskolereform bliver genoptaget onsdag klokken 11.
/ritzau/