Hvis sikkerheden omkring baneoverkørsler ikke er i orden, skal Banedanmark ikke have dispensation til at køre.
Fremover får Banedanmark ikke flere dispensationer til at køre på strækninger, hvor de trafiksikkerhedsmæssige forhold omkring overgange ikke er helt i orden.
Det siger transportminister Hans Christian Schmidt (V).
- Det her med midlertidige tilladelser, der kører i syv år, det holder op. Det skal være muligt med testkørsler, men der hvor der er midlertidige tilladelser, fordi tingene ikke er i orden, det holder op. Det kan vi ikke have, siger han fredag eftermiddag efter et møde med Banedanmark og Trafikstyrelsen.
Baggrunden er en ulykke på Odense-Svendborg-linjen, hvor en 11-årig dreng mistede livet, da han blev ramt af et tog, der kom kørende med 120 km/t.
Trafikstyrelsen havde givet Banedanmark dispensation til en højere hastighed på strækningen. Den udløb ellers 1. december, men blev administrativt forlænget.
Dispensation blev angiveligt givet, fordi Banedanmark ikke havde penge til at gennemføre de nødvendige forbedringer.
Hans Christian Schmidt vil nu have samtlige dispensationer gennemgået, og han vil ikke afvise, at der kan blive tale om at inddrage nogle af dem, som allerede er givet - selv om Banedanmark mener, det vil kunne påvirke antallet af togafgange.
- Løsningen er ikke, at regulariteten skal falde. Løsningen er, at de skal gøre tingene færdige, så de kan få permanente tilladelser, siger Hans Christian Schmidt, som dog ikke kender det præcise antal af dispensationer.
Ministeren opfordrer nu parterne i trafikforligskredsen til at "give hinanden håndslag på" at tilføre flere puljepenge til at gøre overgange mere sikre.
En anden måde at forbedre sikkerheden på, kunne ifølge Hans Christian Schmidt være at reducere antallet af overgange, altså de steder, hvor veje og skinner krydser hinanden.
Ministeren vil have undersøgt, om der er overgange, som ikke er nødvendige, og derfor kan lukkes. Alene Odense-Svendborg banen har 32 overkørsler.
/ritzau/