Svenske erfaringer viser, at de velhavende byboere betaler mest for betalingsringen. Det tror Venstre ikke på.
Venstre afviser regeringens forventning om, at det blive de mest velhavende københavnere, som kommer til at betale mest for den kommende betalingsring omkring hovedstaden.
Det tidligere regeringspartis trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, mener ikke, at man kan bruge de svenske erfaringer fra betalingsringen i Stockholm til noget i Danmark.
- Jeg tror ikke på, at vi kan overføre de svenske erfaringer til Danmark. Det er en fejlagtig opfattelse at tro, at betalingsringen rammer de velhavende, som sætter sig ind i Jaguaren for at køre ind til København, siger Kristian Pihl Lorentzen og fortsætter:
- Jeg har i stedet været ude og tale med mange lønmodtagere i omegnskommunerne - og lyttet til dem. Og det tror jeg mere på end at læne sig op af den her slags teoretiske betragtninger.
- Det er dem, ganske almindelige lønmodtagere og specielt børnefamilier, som kommer til at betale regningen, siger han.
Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) oplyser i en række svar til Folketingets Trafikudvalg, at der "i sagens natur" ikke findes nogen erfaringer fra Danmark om konsekvenserne af en betalingsring.
Men Stockholm Stad har oplyst, at erfaringerne fra den svenske hovedstad peger på, at "beboere inden for ringen bidrager dobbelt så meget til indtægterne i forhold til dem, der bor udenfor".
- Husstande med høje indkomster betaler tre gange så meget som husstande med lave. Folk i arbejde betaler tre gange så meget som folk, der ikke er i arbejde, skriver transportministeren og fortsætter:
- Mænd betaler dobbelt så meget som kvinder, og husstande med to voksne eller med børn betaler 50 procent mere end resten (per person).
Betalingsringen er ellers - ud over hos oppositionen - stødt på modstand hos de socialdemokratiske vestegnsborgmestre, hvorimod Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), har været positiv.
/ritzau/