Annonce
Skinner og veje

Sejlere advarer: Lukning af bro giver farlig omvej

Guldborgsund er et helt andet og roligt farvand end Østersøen, påpeger Sejlklubberne i Guldborgsund i et brev til Folketingets transportudvalg. Foto: Anders Knudsen

En lukning af Kong Frederik IX's Bro kan blive farlig for lystsejlerne, advarer Sejlklubberne i Guldborgsund om i brev til transportudvalget.

NYKØBING Hvis Sund & Bælt kommer igennem med sit ønske om at lukke Kong Frederik IX's Bro, vil det ikke alene gøre livet besværligt for lystsejlerne, det vil også kunne blive farligt. Det advarer Sejlklubberne i Guldborgsund om i et brev til Folketingets transportudvalg.

"Sikkerheden til søs bliver i virkelighedens verden stærkt udfordret, hvis en gennemsnitlig fritidssejler vælger at sejle ud i Østersøen øst for Falster eller Vestlige Østersø/Femern Bælt og Langelandsbælt vest om Lolland. Herude i rum sø hersker vind og bølger helt anderledes barsk i frisk sommervejr i forhold til genvejen Guldborg Sund, der byder på fladt vand mellem Østersøen og Smålandsfarvandet selv ved hård vind", skriver talsmand Palle Tørnqvist.

160 kilometer

Han går også i rette med en beskrivelse af, at omvejen ved en brolukning blot skulle være 90 kilometer og kan klares på et par timer.

"De til tider barske forhold i Østersøen og Langelandsbælt er heller ikke overstået på nogle timer. Den længste omvej til Nykøbing F. sydfra er anslået til cirka 160 kilometer. Med den fart, de fleste lystsejlere kan sejle med, vil omvejen tage to eller tre dage med havneanløb og overnatninger undervejs", skriver han og forklarer, hvorfor det er problematisk:

"For erfarne og trænede sejlere i store både er sejladsen langs Falsters østkyst - uden havne mellem Hesnæs og Gedser - ikke noget problem i magsvejr. Heller ikke distancen fra Gedser til Nakskov Fjord med anløbsmulighed og overnatning i Rødbyhavn. Men for den almindelige fritidssejler i sejlbåde af moderat størrelse er Sund & Bælts påtvungne omvej både farlig og utilrådelig, medmindre en sikker vejrudsigt forudser rolige vindforhold på hele den ugelange tur frem og tilbage", skriver han.

Brevet slutter med en klar kritik af Sund & Bælt:

"Sikkerheden til søs er åbenbart ukendt for de teknokrater, der alene påberåber sig sikkerhed for, at svensk/tyske godstog ikke bremses af klappen på Frederik IX's Bro seks gange i døgnet - syv minutter hver gang."

Transportudvalget har bedt transportminister Benny Engelbrecht (S) om at kommentere henvendelsen, men det har han ikke gjort endnu.

Femern Landanlæg under Sund & Bælt arbejder i disse dage på en indstilling til Tansport- og Boligministeriet. Målet er at få politikerne på Christiansborg til at ændre den lov, der fastslår, at en udvidelse af Kong Frederik IX's Bro skal udstyres med en klap.
De lokale sejlklubber organiseret i paraplyforeningen Sejlklubberne i Guldborgsund kæmper imod og får i næste uge foretræde for Folketingets transportudvalg for at argumentere imod ønsket fra Femern Landanlæg/Sund & Bælt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Almen viden

Brian Bennetsen, der er leder af Gedser Redningsstation, er dog enig i den problemstilling, Sejlklubberne i Guldborgsund påpeger.

- Det er almen viden, at det er noget mere barsk farvand at sejle i, når man sejler i Østersøen fremfor i Guldborgsund. Guldborgsund er et meget mere beskyttet farvand at sejle i, siger han og fortsætter:

- Når vi netop ligger i et område som Gedser, hvor vi har meget blæst, vil der være mange, der bliver begrænset i at komme den vej. Mange sejlere, der kommer sydfra, vil med stor sandsynlighed ikke sejle til Nykøbing, hvis de skal op i Langelandsbælt eller øst om Falster. Dermed vil der være mange, der bliver snydt for en flot sejltur op igennem Guldborgsund, siger han.

  • Guldborgsund er et helt andet og roligt farvand end Østersøen, påpeger Sejlklubberne i Guldborgsund i et brev til Folketingets transportudvalg. Foto: Anders Knudsen
Annonce
Annonce
Annonce
Lolland

Overraskende drejning i babydrabssagen: Er bange for faderen

Lolland

Slog togfører flere gange i ansigtet og ragede på kvinde

Renovation

Gem dem til genbrug: Kan hjælpe børn og unge

Vejr

En uge med blandet vejr: Forårsvarmen holder sig væk

Guldborgsund

Nu skyder teltene op: Dølle-formand frygter én ting

Lolland

Kurt standsede bilen og skyndte sig ud: - Hernede går vi meget op i storken

Guldborgsund

Stor interesse for over 250 år gammel bygning

Lolland

Tre års kamp for en købmandsbutik: Nu mangler de kun én afgørende brik

Erhverv

Forbud mod snus og nikotinposer på jobbet breder sig og giver dilemmaer

Sport

Dommerfejl irriterer Rune efter nederlag

Guldborgsund

Blodrøde tal: Stort millionunderskud hos lokale spisesteder

Sport

Ærlig keeper efter drop: - Det er bare piv elendigt

112

Her er forældrenes forklaring om den skæbnesvangre dag i babydrabssagen

Sport

Ny stor lussing til forsvarsløse Bjørne

Indland

Hjemsendt forsvarschef truer med søgsmål mod ministerium

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Vågen sommerfugleekspert forhindrede forurening

Femern

Stort skridt: Nu er den under vand

Politik

Aftale indgået: Nu fjernes de fra egne erstatningssager

Indland

OK køber halvdelen af kriseramte Coop: Det kommer det til at betyde

Guldborgsund

Efter flere års venten: Nu sker der noget med havnefronten

Lolland

Vil du eje “Smålandshavet”? Nu er den sat til salg

Guldborgsund

Voldsomme skader: Så mange millioner skal kommunen betale