Annonce
Skinner og veje

Sund & Bælt: Vi lukker Frederik IX's Bros klap

Når jernbanen skal udbygges med elledninger og ekstra spor til den kommende Femern Bælt-tunnel, skal der også bygges en ny bro parallelt med Frederik IX's Bro over Guldborgsund. Broen bliver otte meter bred og får samme frihøjde som den gamle bro - men ingen klap, melder Sund & Bælt nu. Foto: Banedanmark

Ny bro giver flere risici for fejl, så broen bliver fast uden mulighed for åbning for skibe, som er for høje til at sejle under.

NYKØBING - Det er fandens til julegave!

Sådan lyder reaktionen fra borgmester John Brædder (G), efter at Sund & Bælt i en korrespondance med kommunen om fremtiden for Frederik IX's Bro mandag kom med en overraskende udmelding: "Sund og Bælt har besluttet at ændre det oprindelige koncept med en klapbro til en fast bro".

Uden en broklap, der kan gå op, vil skibe med en højde på over fire meter ikke kunne passere.

- Det får store konsekvenser. Vi skal lave vores strategi om for vores brug af vandet, siger John Brædder og forklarer, at kommunen ellers netop satser på sejlturisme og blandt andet har investeret i kapsejladsen Vegvisir.

En kilometer lange tog

Baggrunden for Sund & Bælts beslutning er den forestående opgradering af jernbanen i relation til Femern-forbindelse. Jernbanen skal udvides med et ekstra spor, som skal anlægges på en ny bro ved siden af den eksisterende, og dels skal strækningen elektrificeres med køreledninger. Det er udfordrende:

"Når broen får monteret kørestrømsanlæg er risikoen for fejl større end den er i dag, da flere tekniske systemer skal spille sammen", forklarer projektchef Steen Bruce Corfitsen fra A/S Femern Landanlæg i korrespondancen.

Har fremgår det, at Sund & Bælt finder, at usikkerheden bliver for stor med en klapbro:

"Broen er beliggende på en international jernbanekorridor, og det er derfor af yderste vigtighed, at jernbanetrafikken ikke forstyrres. Da en stor del af trafikken er godstog på op til en kilometers længde og højhastigheds passagertog, der begge har en lang bremselængde, er det vigtigt der kan regnes med at forbindelsen over Guldborgsund er tilgængelig", skriver projektchefen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Sund & Bælt bestemmer

Tidligere har der været tale om, at Banedanmark foreslog en sådan permanent lukning af broen, mod en økonomisk kompensation til kommunen. Det kunne give indtryk af, at det er kommunen, der bestemmer over broen. Men det er altså ikke tilfældet.

- Det er sådan set Femern - og i sidste ende Sund & Bælt - som bestemmer og skal drifte broen, siger John Brædder.

Så hvis de siger, det skal være sådan, så bliver det sådan?

- Det er dem, der i sidste ende er ansvarlige for, at den internationale togtrafik fungerer. Som jeg forstår det, er det Sund & Bælt, som også har dialogen med ministeren om de her projekter, som har den øverste kompetence.

John Brædder agter dog at kæmpe imod og undrer sig over beslutningen, for hidtil har man arbejdet med en klap-løsning.

- Man har valgt hele tiden at sige, man kunne finde en teknisk løsning, og det har vi udarbejdet vores kommuneplan efter, hvor vi lægger op til at udvikle vores havn yderligere. Derfor virker det meget mystisk, at man skifter midt i vadestedet og går efter at svejse den fast, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Drøftes af byrådet

John Brædder afviser at tale om den kompensation, kommunen tidligere er stillet i udsigt, hvis den accepterer Banedanmarks ønske.

- Så langt er jeg slet ikke kommet i tankerne. Førsteprioritetetn for mig vil være at forsøge at forhindre, det kommer til at ske. Så efter nytår vil jeg kræve et møde med Sund & Bælt for at forklare konsekvenserne og høre, hvordan man pludselig er kommet til den konklusion her. Og der skal selvfølgelig være en drøftelse i byrådet om, hvad vi sætter i gang af aktiviteter for at prøve at få det stoppet, siger han og tilføjer et lille håb:

- Lad os nu se. Det kan også være, de bare vil prøve os af.

  • Når jernbanen skal udbygges med elledninger og ekstra spor til den kommende Femern Bælt-tunnel, skal der også bygges en ny bro parallelt med Frederik IX's Bro over Guldborgsund. Broen bliver otte meter bred og får samme frihøjde som den gamle bro - men ingen klap, melder Sund & Bælt nu. Foto: Banedanmark
Annonce
Annonce
Annonce
Lokal nyt

Refas bommert: Skal betale en million i erstatning

Guldborgsund

Thea, Iben og Mark overværede voldsomt overfald: Løb ud af bus for at redde offer

Lolland

Giraf født på Lolland

Indland

34-årig fængsles for hackerangreb mod offentlige myndigheder

Lolland

Grusom sag for retten: Mor og stedfar tiltalt for drab på spædbarn

Indland

Med lynets hast var pengene væk

112

Afsløret: 'Virkede noget påvirket', da han kom med færgen

Lokal nyt

Regional tv-kanal i fyringsrunde

Vejret

Risiko for tåge og glatte veje i morgentrafikken

Indland

Kommuner efterlyser flere praktiserende læger

112

"Ganske alvorligt": Politiet efterforsker sten-ulykker efter særlig paragraf

112

Måtte betale 3.000 for sin dumhed

Guldborgsund

Forskningsprojekt afdækker: Her er tilflytterne til Guldborgsund Kommune

Lokal nyt

Lokal elektrikeruddannelse bedømmes som landets bedste

Sport

Jon Dahl skal være landstræner

Annonce
Annonce
112

211 taget i fartkontroller: En kørte 179 km/t

Sport

NFH-forsvarskrumtap efter sejr: - Vi havde det mentale overtag

112

Motorvejs-spor spærret: Bil i brand

Sport

Keeper efter nederlag i topkamp: - For langt væk i begge ender

Guldborgsund

Ny konstituering behandlet i byrådet: - Jeg anfægter lovligheden af det her

Vejret

Slut med blæsevejr: Den kommende uge byder på op til 10 grader

Sport

Målfest i Boxen: - Snæver sejr over bundhold